چکیده:
هدف : بررسی تاثیر گذاری جهت گیری کارآفرینی بر عملکرد سرمایه گذاری جدید بوده است. روش تحقیق : پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری ده شرکت بزرگ بورس ایران از لحاظ سرمایه اسمی که حجم نمونه 186 نفر از بین آنها انتخاب و با پرسشنامه استاندارد که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار24 SPSS و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS2 Smart استفادهشده است. یافته های تحقیق: بیانگر نقش مثبت و معنی دار متغیرهای حمایت نهادی ، روابط تجاری و کشف فرصت بر تاثیر گذاری رویکرد کارافرینی بر عملکرد سرمایه گذاری جدید است. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد، که تاثیر حمایت نهادی ، روابط تجاری و کشف فرصت نقش معنی دار و مثبت رویکردکارآفرینی بر عملکرد سرمایه گذاری جدید به واسطه نقش اقدامات کارآفرینی بوده است.
خلاصه ماشینی:
یافته های تحقیق: بیانگر نقش مثبت و معنی دار متغیرهای حمایت نهادی ، روابط تجاری و کشف فرصت بر تاثیر گذاری رویکرد کارافرینی بر عملکرد سرمایه گذاری جدید است.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد، که تأثیر حمایت نهادی ، روابط تجاری و کشف فرصت نقش معنی دار و مثبت رویکردکارآفرینی بر عملکرد سرمایه گذاری جدید به واسطه نقش اقدامات کارآفرینی بوده است.
از استدلال های فوق ، و با اشاره به مفهوم سازی در حال ظهور رویکرد کارآفرینی به عنوان "یک فرایند استراتژی سازی که پایه و اساس تصمیمات و اقدامات کارآفرینی را با هدف ایجاد یک مزیت رقابتی برای سازمان ها فراهم می کند" لذا در این تحقیق ما برآنیم که به این پرسش اساسی یعنی : نقش حمایت نهادی ، روابط تجاری و کشف فرصت در تاثیر گذاری جهت گیری کارآفرینی بر عملکرد سرمایه گذاری جدید از دیدگاه سطوح مدیریت و کارشناسان ده شرکت بزرگ بورس ایران از لحاظ سرمایه اسمی چگونه است؟ پاسخ دهیم.
به عنوان مثال ، Wang, Thornhill and De Castro,( 2017)استدلال می کنند که تأثیر رویکرد کارآفرینی بر عملکرد به سطوح مشروعیت شناختی ، نظارتی و هنجاری سرمایه گذاری های جدید بستگی دارد.
در راستا موضوع تحقیق یعنی تأثیر رویکردکارآفرینی بر عملکرد سرمایه گذاری جدید به واسطه نقش اقدامات کارآفرینی مطالعات نزدیک صورت گرفته که چند مورد خواهد آمد: - آقابابایی ، جعفری و پیک فلک ،(1398)" بررسی تاثیر رویکرد کارآفرینی بر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن نقش میانجی استراتژی تمایز" نتایج حاکی از این است که رهبری و جهت گیری کارآفرینی بر عملکرد شرکت از طریق استراتژی تمایز تاثیر دارد.