چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با کیفیت زندگی کاری و نقش میانجیگری رضایت شغلی در کارکنان آموزش وپرورش جیرفت بود.روش پژوهش کار بردی وبه روش توصیفی و ازنوع همبستگی است . جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش جیرفت به تعداد ۲۲۹۰ نفر بود که ۳۳۰ نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (۲۰۰۷)، پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون(۱۹۷۳) و پرسشنامه توصیف کننده شغل (JDI) استفاده شد. در این پژوهش برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی صوری استفاده شده است. که مورد تایید اساتید گروه واقع شد.پایایی برای پرسشنامه سرمایه روانشناختی ۷۹/۰، پرسشنامه کیفیت زندگی کاری۸۲/۰ و برای پرسشنامه رضایت شغلی ۸۰/۰ تایید شد.و برای تجزیه تحلیل دادهها ازمعادلات ساختاری با نرمافزارهای SPSS ویراست ۲۳ و AMOS ویراست ۲۲ استفادهشده است. نتایج نشان دهنده ی حاصل از تحلیل مدلسازی ساختاری بیان داشت بین سرمایه روانشناختی با کیفیت زندگی کاری بادر نظر گرفتن نقش میانجی گری رضایت شغلی کارکنان اموزش وپرورش شهر جیرفت رابطه معناداروجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان دهنده ی حاصل از تحلیل مدلسازی ساختاری بیان داشت بین سرمایه روانشناختی با کیفیت زندگی کاری بادر نظر گرفتن نقش میانجی گری رضایت شغلی کارکنان اموزش وپرورش شهر جیرفت رابطه معناداروجود دارد.
در درجه اول مروری بر پیشینه ی پژوهش های انجام شده در رابطه با سرمایه روانشناختی و کیفیت زندگی کاری در ایران، حاکی از آن است که طراحی مدل ساختاری بررسی رابطه بین سرمایه روانشناختی با کیفیت زندگی کاری با در نظر گرفتن نقش میانجی گری رضایت شغلی در کارکنان کارکنان آموزش و پرورش شهر جیرفت چندان در ایران مورد توجه و تحقیق قرار نگرفته است.
براین اساس نتایج حاصل از این پژوهش می تواند شواهد مقدماتی از کارکردها و نقش های سرمایه روانشناختی با کیفیت زندگی کاری با در نظر گرفتن نقش میانجی گری رضایت شغلی در کارکنان ستادی در ایران فراهم سازد.
بنابراین این پژوهش به بررسی این مسأله می پردازد که آیا بین سرمایه روانشناختی با کیفیت زندگی کاری با در نظر گرفتن نقش میانجی گری رضایت شغلی کارکنان آموزش و پرورش شهر جیرفت رابطه وجود دارد؟ روش تحقيق روش پژوهش حاضر از نظر هدف ، کاربردی و از نظر ماهیت ، توصیفی از نوع همبستگی است .
در این بخش با استفاده از رويكرد مدلسازی معادلات ساختاري به بررسی الگوی پیشنهادی پژوهش و رابطه بین سرمایه روانشناختی با کیفیت زندگی کاری با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی پرداخته شده است که نتایج آن در ادامه آمده است.
نتایج حاصل از تحلیل مدلسازی ساختاری بیان داشت بین سرمایه روانشناختی با کیفیت زندگی کاری بادر نظر گرفتن نقش میانجی گری رضایت شغلی کارکنان اموزش وپرورش شهر جیرفت رابطه معناداروجود دارد.