چکیده:
تمکین از آثار مترتب برعقد نکاح است ودر دو معنای عام و خاص به کاربرده می شود. تمکین خاص به معنی زناشویی ونزدیکی و الزام زن برای برقراری رابطه زنا شویی در حد متعارف است.تمکین خاص از مباحث حقوقی مورد ابتلاء زوجین بوده، نحوه ی اجرای تعهدات متقابل زوجین بستگی به این حق دارد. تمکین عام به معنای پذیرفتن ریاست شوهر بر زن است،وتوقف خروج زوجه از خانه بر اذن شوهر.از آنجا که تمکین یکی از مسائل مبتلابه در خانواده ها است و یکی از دلایل مهم افزایش آمار طلاق و تنش های خانوادگی می باشد، انجام پژوهش حاضر ضرورت یافته است ودارای اهمیت وسژه ای است. در این مقاله که به روش توصیفی تحلیلی انجام پذیرفته، با بررسی نظرات فقهای فریقین در خصوص حدود تمکین وموارد سقوط نفقه؛ نتیجه گرفته شده است که تمکین صرفا وظیفه زوجه نیست؛ بلکه زوج نیز مکلف به تمکین و ادای حقوق زوجه می باشد.
Condescension is one of the non financial effects of espousal and use in two general and special meaning special condesccnsion is mean that woman should establishes matrimony relation in standard dimension and enceed it called disobedience.this articale that done in descriptive-analrtic method,is trying to study the cases Special obedience is one of the legal issues affecting couples, and the manner of fulfilling the mutual obligations of couples depends on this right. General obedience means accepting the husband's dominion over the wife, and stopping the wife from leaving the house with the husband's permission. Since obedience is one of the problems in families and one of the important reasons for the increase in divorce and family tensions is disobedience. , The present study has become necessary. In this article, which has been done by descriptive-analytical method, by examining the opinions of the jurists of the two sects regarding the limits of obedience and the cases of falling alimony; It is concluded that obedience is not merely the duty of the wife; Rather, the husband is obliged to obey and pay the wife's rights.
خلاصه ماشینی:
حنابله نیز یکی از جنبه های حقوق مردان را بحث خروج زن از منزل میدانند با این عنوان که حرام است زن بدون اذن شوهرش از منزل خارج شود و مرد میتواند او را منع کند؛ حتی اگر بخواهد به دیدار خانواده یا عیادت پدر و مادر و یا حضور در تشییع جنازه و مراسم دفن یکی از آن ها برود؛ زیرا حق زوج واجب است و جایز نیست که واجب به واسطه غیر واجب فوت شود(بهوتی،١٤٠٢ :٥ /١٩٧)؛ ولی مستحب است که مرد اجازه دهد که زن به دیدار خانواده و عیادت پدر و مادرش برود؛ زیرا منع مرد باعث میشود که در زن نفرت ایجاد شود و بین زوجین مخالفت پیش بیاید؛ همچنین خداوند امر به معاشرت بالمعروف بین زوجین کرده است و منع زن از دیدار پدر و مادر دور از معاشرت بالمعروف است (ابن قدامه ،١٤١٤ :٨ /١٣٠).
اگر مرد بخواهد به سفر برود و از زن بخواهد با وی همراه شود باید اطاعت کند؛ مگر اینکه سفر برای زن ضرر داشته باشد، همه اینها در صورتی است که زن توانایی جنسی داشته باشد ولی اگر زن توانایی جنسی نداشته باشد و یا مریض باشد ملزم به اطاعت در مقابل خواسته شوهر نیست و میتواند امتناع کند(ابن قدامه ، .