چکیده:
زمینه و هدف: کودکان مبتلا به مشکلات و اختلالات رفتاری خانواده، آموزشگاه و اجتماع را با مسائل
و دشواریهای گوناگونی مواجه میکنند و آنها را در برابر آشفتگیهای روانی-اجتماعی دوران نوجوانی و
حتی بزرگسالی، آسیب پذیر میسازند. در همین راستا این پژوهش با هدف تعیین میزان اثربخشی بازی
درمانی به شیوه شناختی رفتاری بر مشکلات رفتاری در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه انجام
گرفت.
این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل می باشد. روش گردآوری
اطلاعات در دو بخش کتابخانه ای در بخش مبانی نظری و پیشینه پژوهش و در بخش میدانی از طریق
آزمون از نمونه آماری هدف خواهد بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دارای مقطع ابتدایی
پایه های اول، دوم در سال ١٣٩٩-١٤٠٠ شهر کرمانشاه می باشد حجم نمونه نیز حدودا٣٠ دانش آموز که
در شهر کرمانشاه مشغول دریافت خدمات آموزشی هستند به روش در دسترس انتخاب خواهند شد که از
این تعداد ١٥ نفر به عنوان گروه آزمایش و ١٥ نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب میشوند. بازی درمانی به
شیوه شناختی-رفتاری برای گروه آزمایش اجرا خواهد شد تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار
تحلیل آماری spss-22 انجام خواهد شد.
نتایج: نتایج حاکی از بود که بازی درمانی به شیوه شناختی- رفتاری بر مشکلات رفتاری در دانش آموزان
مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه موثر است و بین گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنی داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
٦ Vol شماره شاپا (٦٣٩٥-٢٥٣٨) (٦٣٩٥-٢٥٣٨) :ISSN اiربخشي بازي درماني به شيوه شناختي- رفتاري بر مشکلات رفتاري در دانش آموزان مقطع ابتدايي شهر کرمانشاه نگين حيدري کارشناسي ارشد روانشناسي باليني و کارشناس ستاد معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پژشکي کرمانشاه ، ايران چکيده زمينه و هدف : کودکان مبتلا به مشکلات و اختلالات رفتاري خانواده ، آموزشگاه و اجتماع را با مسائل و دشواريهاي گوناگوني مواجه ميکنند و آنها را در برابر آشفتگيهاي رواني-اجتماعي دوران نوجواني و حتي بزرگسالي، آسيب پذير ميسازند.
همچنين ، نتايج پژوهش زارع و احمدي (١٣٨٦) روي کودکان ٧ تا ٩ سال مقيم در مرکز شبانه روزي بهزيستي نشان داد، بازي درماني شناختي-رفتاري در کاهش مشکلات رفتاري کودکان مورد مطالعه ، مؤثر بوده است ، به اين صورت که ميانگين نمره ي کل مشکلات رفتاري، در تمام شاخص ها، يعني اختلال توجه ، اضطراب ، افسردگي، پرخاشگري، بيش فعالي، رفتار ضد اجتماعي٣ و رفتار ناسازگارانه ،٤ پس از انجام مداخله هاي درماني کاهش يافته است .
به علاوه ، در پژوهشي دادستان و همکاران (١٣٨٨) به بررسي اثربخشي بازي درماني بي رهنمود٥ بر کاهش رفتارهاي درونيسازي شده ، در کودکان پيش دبستاني داراي مشکلات درونيسازي پرداختند که نتيجه تحليل با روش آزمون اندازه گيريهاي مکرر نشان داد نمره هاي مقياس درونيسازي شده به طور معنيداري کاهش يافته است .
همان طور که نتايج پژوهش نشان داد، بازي درماني شناختي- رفتاري در کاهش مشکلات رفتاري کودکان مورد مطالعه ، موثر بوده است .