چکیده:
هدف از این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر در بهبود کیفیت تدریس از دیدگاه دبیران مقطع
متوسطه و راهنمایی مدارس است. روش تحقیق این پژوهش» روش توصیفی- پیمایشی و ترکیبی از دو
روش کیفی و کمی است. جامعهی آماری در این پژوهش کلیهی دبیران مقطع راهنمایی و متوسطهی
ادارهی آموزش و پرورش بوشهر که در حدود ۲۶۲ نفر میباشد. روش نمونهگیری در این پژوهش از روش
تصادفی ساده بوده و با استفاده از جدول مورگان که ۱۵۲ نفر میباشد. برای ۱۹۲ نفر دبیر پرسشنامه توزیع
شد. ابزار بهکار رفته در این تحقیق» مصاحبه» پرسشنامهی محقق ساخته بود و برای سنجش روایی
پرسشنامه از تحلیل گویه و نظر متخصصان و پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد. پس از جمع آوری و
تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزارspss نتایج زیر حاصل گردید:
تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که عوامل موثر در بهبود کیفیت تدریس دارای ابعاد شخصیتی دبیره
سازمانی (امکانات و تجهیزات)» فرآیندی (مدیریت کلاس درس) و علمی دبیر است. همچنین آزمون
فریدمن نشان داد که ویژگیهای شخصیتی دبیر» ویژگیهای سازمانی» ویژگیهای فرآیندی و ویژگیهای
علمی دبیر به ترتیب از دید گاه دبیران در اولویت میباشند.
خلاصه ماشینی:
کارشناس ارشد گروه جغرافيا و برنامه ريزي شهري، واحد وزوان ، دانشگاه پيام نور، اصفهان ، ايران چکيده هدف از اين پژوهش شناسايي و اولويت بندي عوامل مؤثر در بهبود کيفيت تدريس از ديدگاه دبيران مقطع متوسطه و راهنمايي مدارس است .
واژه هايکليدي: شناسايي و اولويت بندي، عوامل مؤثر، بهبود کيفيت تدريس ١- مقدمه در سيستم هاي آموزشي ، افراد زيادي مشغول به کارند و فعاليت هاي آن ها به طور مستقيم يا غيرمستقيم در تربيت دانش آموزان مؤثر است اما در اين ميان ، نقش معلمان از ديگر افراد بسيار برجسته تر مي نمايد چنان که بيشتر اوقات را دانش آموزان در مدرسه زير نظر آن ها سپري مي کنند از اين رو بسياري از دانش آموختگان نظام آموزشي سنتي و جديد شکل گيري شخصيت خود را مرهون معلمان خود مي دانند (رمضاني ، ١٣٩٦).
با توجه به نتايج به دست آمده از نظر دبيران درخصوص عوامل مؤثر در بهبود کيفيت تدريس ، در تبيين آن ميتوان گفت اساسيترين عامل براي ايجاد موقعيت مطلوب در کيفيت تدريس دبير و امکانات و تجهيزات مي باشد؛ زيرا دبير است که ميتواند نقص هاي کتب درسي و آموزشي را جبران کند و برعکس ، در رابطه با تجهيزات و امکانات ميتوان گفت تجربه ثابت نموده است هر چه کلاس درس و آموزشگاه از امکانات و تجهيزات لازم برخوردار باشد، کيفيت تدريس و آموزش افزايش مييابد و فرآيند ياددهي و يادگيري بهتر انجام ميگيرد.