چکیده:
سیستم آموزشی هر کشور یکی از ارکان پیشرفت آن کشور است و همواره انتظار عمومی از این سیستم
پرورش و تربیت انسانها برای ورود به جامعه میباشد. نظام آموزشی چین یکی از موفقترین نظامهای
تعلیم و تربیت در تربیت نیروی انسانی کارآمد و کارآزموده جهت رشد اقتصادی و توسعه پایدار اجتماعی
بوده است. ساختار سیستم فعلی آموزش و پرورش چین در بازه سالهای ١٩٧٧ تا ١٩٨٠ شکل گرفته است
و طول دوره آموزش ابتدایی و متوسطه ١٢ سال تعیین شده است. پیش از آغاز نهضت آموزش همگانی تا
کنون، برای هیچ یک از گروههای سنی، آموزش و پرورش اجباری نبوده است ولی با وجود این، همیشه
تقاضای مردم برای تحصیل بیش از عرضه آن بوده است. زمانی که جمهوری خلق چین در سال ١٩٤٩
تاسیس شد تمام موسسات آموزشی خصوصی یا تعطیل شدند یا به موسسات دولتی تبدیل شدند. بنابراین
افراد مسئول در زمینههای کلان سیستم آموزشی باید بتوانند نظام آموزشی کشور را با آگاهی از سیستم
آموزشی دیگر جوامع و براساس مشخصات بومی کشور طراحی کنند و به شکل دورهای آن را بررسی و
اصلاح کنند. در راستای چنین سیاستی این مقاله سعی دارد با نگاهی به بخشهای سیستم آموزشی کشور
چین بر پایه تحقیقات کتابخانهای ابعاد آموزش و پرورش این کشور را بشناسد و اصلاحات روی داده در
مقاطع مختلف تحصیلی در سالیان اخیر را بررسی نماید. ابتدا تمامی مقاطع نظام آموزشی چین را به اجمال
معرفی میکنیم و سپس نکات قوت و ضعف این سیستم را از دیدگاه کارشناسان چینی بیان مینماییم
خلاصه ماشینی:
در اوايل دهه ١٩٨٠ دولت چين ديگر بار ديدگاه خود را به آموزش در بخش خصوصي تغيير داد و متوجه شد که مؤسسات دولتي قادر به پاسخگويي به تقاضاي جامعه نيستند (در آن زمان تنها %٢ از متقاضيان به دانشگاه راه پيدا مي کردند)، به ويژه که دولت تصميم داشت فرصت هاي بهتر و بيشتري براي دانش آموزان ايجاد کند؛ در نتيجه اولين مؤسسه آموزش عالي خصوصي در سال ١٩٨٢ تأسيس شد.
اين سيستم جديد بر پايه واحدهاي درسي است که در ٣ سال دوره دوم آموزش متوسطه دانش آموزان بايد ١١٦ واحد اجباري و ٢٨ واحد اختياري و در مجموع ١٤٤ واحد درسي بگذرانند.
در سال هاي اخير سياست آموزشي پيش دبستاني با توسعه چشم گيري به ويژه در بخش خصوصي روبه رو بوده است ، به گونه اي که بر اساس آمار در سال ١٩٩٨ بيش از ١٨٠ هزار کودکستان با ٢٤ ميليون دانش آموز در کشور چين وجود داشتند.
تأمين سلامت و بهداشت کودکان : آموزش چگونگي تأمين سلامت کودکان از سال ٢٠٠٢ در تمامي مهدهاي کودک و مدارس پيش دبستاني شهر شانگهاي به عنوان برنامه درسي ويژه گنجانده شده است و در ساير مراکز آموزشي کودکان کشور چين نيز اجرا مي شود.
به همين دليل هر سال دانش آموزان بسياري با وجود زندگي در نقاط محروم از نقاط روستايي چين در آزمون کنکور شرکت ميکنند و فرصت هاي زيادي براي ورود به بهترين دانشگاه هاي اين کشور دارند.
اين کار باعث شده است که دانش آموزان چيني بتوانند از ديگر دانشگاه هاي خارج از چين نيز مدرک تحصيلي کسب کنند.