چکیده:
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد چندوجهی لازاروس بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان روستایی پسر اجرا شد.
روش: پژوهش حاضر، نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه موردمطالعه کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی مناطق روستایی شهرستان اندیمشک را شامل میشد که با روش نمونهگیری خوشهای، 30 نفر از افراد این جامعه که در مقیاس بهزیستی روانشناختی نمرهی کل پایینتر از حد متوسط یعنی پایینتر از 63 کسب کردند، انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایشی بهطور هفتگی 8 جلسه مشاوره گروهی دریافت کردند (هر جلسه 90 دقیقه). ابزار پژوهش فرم کوتاه پرسشنامه بهزیستی روانشناختی حریف بود. پس از اتمام جلسات، پسآزمون برای هر دو گروه اجرا شد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه ازنظر بهزیستی روانشناختی تفاوت معناداری وجود دارد (001/ 0> p). دستاورد نهایی این پژوهش، اثربخشی گروهدرمانی چندوجهی لازاروس برافزایش بهزیستی روانشناختی دانش آموزان پسر بود.
نتیجهگیری: بهطورکلی یافتههای پژوهش نقش و اهمیت درمان چندوجهی لازاروس را در افزایش بهزیستی روانشناختی نشان میدهد.
Aim: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of group counseling based on Lazarus multimodal approach on psychological well-being of rural male students. Methods: This was a semi-experimental study including pre-test and post-test design, with control group. The study population included all male high school students in rural areas of city of Andimeshk in Iran. Thirty students were chosen through cluster sampling method who obtained the total score lower than average on the psychographic well-being scale, and randomly assigned to experimental (n=15) and control groups (n=15). The experimental group received 8 ninety-minute weekly sessions of multimodal counseling. The research instrument included the short form of Ryff Psychological Well-being Questionnaire. At the end of the sessions, post-test was performed for both groups. Data were analyzed by the analysis of covariance. Results: The results showed that there is significant difference between experimental and control groups in measures of psychological well-being (p>0/001). The final achievement of this study was the effectiveness of group counseling based on Lazarus multimodal approach on increasing the psychological well-being of male students. Conclusion: In general, the research findings indicate the role and importance of multimodal therapy in increasing psychological well-being.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي مشاوره گروهي مبتني بر رويکرد چندوجهي لازاروس بر بهزيستي روان شناختي دانش آموزان پسر سيد محسن حجت خواه ١، ايمان مصباح ٢، آذر پروانه 3 ١ استاديار گروه مشاوره، دانشگاه رازي، دانشکده علوم اجتماعي، کرمانشاه، ايران .
/. واژه هاي کليدي: درمان چندوجهي لازاروس، بهزيستي روانشناختي، دانش آموزان پسر مقدمه در هر جامعه يکي از اهداف اساسي آموزش وپرورش ايجاد زمينه اي براي رشد همه جانبه وتربيت دانش آموزان سالم ، کارآمد و مسئول است ، به طوري که آنها بتوانند به طور مستقل دربارهي مسائل بينديشند و فرايندهاي ذهنيشان را در راستاي کسب بهداشت و سلامت روان مط لوب سوق دهند.
بر اساس الگوي ريف بهزيستي روانشناختي از شش عامل ازجمله : 9 پذيرش خود٥، رابط ه مثبت با ديگران ٦، خودمختاري ٧، زندگي هدفمند٨، رشد شخصي و تسلط بر محيط ١٠ تشکيل شده است )ريف ، ١٩٩٥ و هاپرت ١١، ٨..
يافته ها به منظ ور آزمون فرضيه پژوهش از آمارههاي توصيفي مانند ميانگين و انحراف معيار و همچنين روش تحليل کوواريانس چند متغيره مانکوا براي پي بردن به تفاوت معني دار بين نمرههاي بهزيستي روانشناختي گروه آزمايش و گواه استفاده شد.
يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که آموزش درمان چندوجهي بر بهزيستي روان شناختي دانش آموزان مؤثر بوده است .
درنتيجه گيري پاياني ميتوان گفت نتايج پژوهش حاضر نشان داد که باوجود عدم تأثير رويکرد چندوجهي لازاروس بر برخي مؤلفه هاي بهزيستي روانشناختي ولي بر بهزيستي روان شناختي کلي دانش آموزان مؤثر است .