چکیده:
سبک ادبی میدانی برای بازتاب خصوصیّات فردی ادیب مانند ذوق و سلیقه، خلقیّات و عقاید شخصی او به شمار میرود. یکی از رویکردهای سبکشناسی ادبی با نام سبکشناسی فردی شناخته میشود که با در نظر گرفتن رابطة میان متن و بازخورد آن در میان مخاطبان، به بررسی دلایل و انگیزههای روانی، اجتماعی و تاریخی موثّر در گزینش و بیان ساختارهای زبانی آن متن میپردازد. در این پژوهش که از نوع کیفی است و با رهیافت توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای صورت گرفته، با تکیهبر مؤلّفههای زبانی مؤثّر در تعیین سبک فردی، قصیده «بلال حبشی» سروده «علی فوده» شاعر معاصر فلسطینی مورد واکاوی قرار گرفت. آنچه بر ضرورت انجام این پژوهش تأکید میکند، بررسی نقش عوامل درونی و بیرونی زندگی شاعر در تعیین سبک ادبی او و نیز بازتاب آنها در ساختارهای زبانی وی است. هدف نگارندگان نیز ارائة پژوهشی در این راستا است تا راه را برای دیگر پویندگان رویکرد سبکشناسی فردی هموار سازد. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که شاعر در این قصیده خود را در قالب شخصیت رنجدیده «بلال حبشی» معرّفی کرده است و با استفاده فراوان از حروف مهموس، گزینش قافیههای مختوم به حروف کشیده و مردوف که به فراخور حالات درونی وی است، موسیقی سنگینی را بر قصیده حاکم نموده است . همچنین با بهکارگیری چشمگیر افعال مضارع که نشانگر اهداف انقلابی و اصلاحگرایانه وی هستند و در آخر با ذکر و تقدیم واژگان ایدئولوژیک و قرار دادن تعابیر متناسب با مفهوم اندوه، ناکامی و مقاومت در محور همنشینی، سبک فردی خود را در این سروده برجسته ساخته است . بهطور کلّی باید گفت سبک فردی «علی فوده» در این سروده سبکی غیرصریح و محافظهکارانه است.
Literary style reflects the individual characteristics such as taste, mood, personal, and literary convictions. One of the approaches of literary style is known as individual stylistic that is considers the relationship between text and feedback among the audience, explores the psychological, social and linguistic reasons and motivations that is effective in selecting and exposing linguistic structures in text. This research analyzed and described personal style in "Bilal Habashi" by "Ali Foda". The importance of this study lies in the study of the role of the internal and external factors of the poet's life in determining his literary style as well as its manifestation in his language structures. The study aimed to pave the way for other researchers of individual style. The results showed that Ali Foda in this poem imagines himself as suffering character Bilal Habashi. In this field, by relying on practical components in determining the individual style, he made poem heavy musical by using a lot of nasal consonants, selecting rhymes ending in the long vowels, and alignments that according to their internal states. Applying present verb indicates his dramatic revolutionary and reformist goals. His individual style is highlighted by adapting ideological vocabulary and interpretation that fits into the concept of sadness, frustration, rebellion, and resistance. His style is implicit and through beautiful metaphors in this poem, except one, the rest of implicit metaphors and sarcastic kennings stated.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش که با روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای صورت گرفته ، پس از بیان شرایط سیاسی، اجتماعی و روانی حاکم بر شخصیت «علی فوده » و نیز معرفی لایه های آوایی، واژگانی و ادبی این سروده ، تأثیر این شرایط بر سطوح مذکور مورد تحلیل قرار گرفته و در نهایت سبک فردی شاعردر این چکامه تعیین شده است .
از آن جا که به قول فتوحی (١٣٩٢: ٢١٩) «سبک ، رانشی اجباری است و واژه ها، ساخت جمله ها، لحن و تصویرها از ناخودآگاه و تجربه زیستی نهان گاه مؤلف بیرون میآید»، باید گفت عنصر تکرار به عنوان یکی از مؤلفه های مهم در شکل گیری سبک فردی، ریشه در ناخودآگاه «علی فودٔە» داشته ، و بسامد بالای واژگان فوق ، پرده از احساسات و افکار او برداشته و عنصر «تکرار» در این سروده بارزترین نقش های خود که به قول "أحمد بدوی" (١٩٩٦: ٤٦٦) عبارت اند از «تشویق ، ترغیب ، تهدید، اعجاب و نیز تقریر و تثبیت یک دیدگاه خاص » را ایفا کرده و سبب ایجاد تأثیر روانی بر خواننده شده و علاوه بر این که موضع گیری شاعر را دربارٔە مسائل مختلف نشان داده ، از اهمیتی که شاعر بر دیدگاه یا احساس خاصی دارد نیز پرده برداشته است (ابن الأثیر، بیتا، ١١/٣).