هدف: این پژوهش با هدف تعیین تاثیر برنامه اموزشی غنی سازی رابطه زوجین بر کمالگرایی و رضایتمندی زناشویی انجام شده است. روش: روش پژوهش حاضر؛ تجربی، از نوع شبه ¬ازمایشی و با طرح پیش ازمون- پس ازمون با گروه کنترل بوده است. جامعه اماری این پژوهش را زنان متاهلی که بین 5 تا 10سال از ازدواجشان می¬گذشت و به مرکز مشاوره قرچک مراجعه می نمودند و در طرح این پژوهش ثبت نام نموده بودند تشکیل می داد. 30 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی از جامعه مورد پژوهش تعیین و به صورت تصادفی در دو گروه ازمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایابی و تقسیم شدند. به منظور گرداوری داده¬ها، از پرسشنامه استاندارد شده سنجش رضایت زناشویی السون و همکاران (2017)و پرسشنامه سنجش کمالگرایی فورست (2016) استفاده گردید. از روش¬های امار توصیفی شامل: میانگین، درصد و فراوانی و امار استنباطی همچون: ازمون تحلیل کواریانس استفاده شد. همچنین از نرم افزار spssورژن 21به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع اوری شده استفاده گردید. یافته¬ ها : نشان داد برنامه اموزشی غنی سازی رابطه زوجین بر رضایت مندی زناشویی و کمالگرایی زوجین موثر بوده و اموزش از این طریق رضایت مندی زناشویی و کمالگرایی افراد گروه ازمایش را نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری افزایش داده است. نتایج ازمون تحلیل کواریانس همچنین حاکی از ان بود که برنامه اموزشی غنی سازی رابطه زوجین بر سه مولفه رضایت مندی زناشویی (موضوعات شخصی، حل تعارض و نقش های برابری زن و مرد) ازمودنیها موثر بوده و این نوع اموزش نمرات افراد گروه ازمایش را به طور معنی داری نسبت به گروه کنترل در سه مولفه مذکور افزایش داده است.