چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل موثر در ایجاد و کاهش آسیبهای اجتماعی دانش آموزان
است. آسیب های اجتماعی با پیشرفت فناوری های مختلف هر روز در حال گسترش میباشند به گونه ای
که با وجود راهکارهایی که برای رفع و تلاش برای کاهش این آسیبهای اجتماعی به کار می رود نه تنها
این عوامل کم نمی شوند بلکه روز به روز بر این عوامل آسیب رسان به گروههای مختلف به خصوص
دانش آموزان بیشتر می شود که در بهترین راه برای برخورد با این موضوع به جای حذف و رفع تک تک
این عوامل که خود آن هم بدون هیچ راهی امکان پذیر نمی باشد بلکه توانمند کردن دانش آموزان برای
برخورد و مواجه با آنها در صورت مقابله با این عوامل میباشد. این مقاله با روش علمی مروری
(کتابخانه ای) انجام گرفته شده است و در تهیه ی آن از انواع کتاب ها، مجلات، مقالات و... معتبر استفاده
شده است.
یافته های این مقاله حاکی از آن است که آسیب های اجتماعی جزء مواردی که در هر جامعه ی پیشرفته و
سنتی به فراوانی قابل مشاهده و رویت است و بر خلاف موضوعات دیگر می توان گفت با پیشرفت علم و
دانش آسیب های اجتماعی پیچیده تر نیز آشکار می شود که هر کدام به نوعی و قشر خاصی رو مورد هدف
قرار می دهد بیشتر این آسیب های اجتماعی برنامه ریزی شده و دانش آموزان را به علت های مختلف مورد
هدف قرار میدهند تا به اهداف پنهان خود در این مسیر دست یابند.
نتیجه ی کلی که از این مقاله گرفته شده است نشان می دهد که عوامل آسیب زای اجتماعی در دانش
آموزان میتواند به مواردی مانند گرایش دانش آموزان به مصرف دخانیات، خشونت، تاثیر پذیری از
شبکه های ماهواره ای، فضای مجازی افت تحصیلی و... را به وجود آورد که در صورت جدی نگرفتن با
آسیب های اجتماعی شدید در دانش آموزان شود. بنابراین به منظور کاهش این عوامل راهکارهای زیادی
وجود دارد که با بکارگیری شیوه های صحیح تعلیم و تربیت توسط اولیاء، مدرسه و... می توان به نتیجه ی
مطلوب رسید.
خلاصه ماشینی:
مقدمه در سير تحول گذشته تا امروز و در مسير حرکت زندگيهاي سنتي به پيشرفته و به طور کلي با تغيير شيوه هاي زندگي مفاهيم جديدي نيز پديد مي آيد که گاه بسياري از اين مطالب و موضوعات پديده هايي جديد ميباشند يکي از اين موضوعات آسيب هاي اجتماعي است آسيب که مي توان گفت که اين موضوع از علوم زيستي گرفته شده و اين پديده شامل موضوعاتي واقعي- گاه متغير و در کنار اين موضوعات و مهم تر از همه ي اينها قابل کنترل و پيشگيري توسط شخص ، خانواده و حتي جامعه ميباشد در نتيجه ميتوان گفت مهم تر از خود آسيب اجتماعي نحوه ي برخورد با آن ميباشد با اين حال در جوامع مختلف سياست هاي اجتماعي هر جامعه اي روش هاي مختلفي را در برخورد با آسيب هاي اجتماعي با توجه به همين سياست ها پيشنهاد ميکند و در کنار اين سياست ها مي توان مسائل اخلاقي را مورد اهميت قرار داد به گونه اي که در بسياري از کشورهاي اسلامي بيشتر آسيب هاي اجتماعي در تضاد با مفاهيم و مسائل آن ها ميباشد در نتيجه يک عامل بسيار مهم در کمک به افراد براي تقويت روحيه مبارزه با اين گونه مسائل ميباشد در نتيجه افرادي که در اين جوامع با اين گونه آسيب هاي اجتماعي مبارزه ميکنند نه تنها از طرف جامعه مورد پذيرش هستند بلکه کار آن ها از جهت اخلاقي و شرعي امري با ارزش و اخلاقي مي باشد در اين ميان ميتوان گفت که براي برخورد هر فرد با آسيب هاي اجتماعي که در پيرامون او وجود دارد خانواده هاي افراد، همسالان شخص ، جامعه و خود شخص ميباشد که به اين عوامل هم ميتواند کمک کننده ي فرد براي مبارزه با انواع مختلف آسيب هاي اجتماعي باشد و در بعضي موارد هم نه تنها جنبه ي مثبت ندارند بلکه خود يک عامل ميشود.