چکیده:
هدف این پژوهش تدوین مدل برای توسعه کارآفرینی پایدار در کسبوکارهای روستایی با بهره گیری از دیدگاه های خبرگان و افراد مجرب در این حوزه میباشد. مطالعه حاضر از لحاظ پارادایم، جزء تحقیقات کیفی بوده و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از روش تئوریبنیانی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل صاحبان کسبو کارهای روستایی نمونه و کارآفرینان موفق بودند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بود و جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبههای عمیق انجام شد. به منظور تحلیل دادههای حاصل از 10 مصاحبه، تحلیل محتوا و سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت پذیرفت. کدهای باز، شامل 229 مفهوم و کدهای محوری نیز شامل 34 مقوله عمده بود که در مدل پارادایمی تحقیق، در قالب شرایط علی (عوامل فردی، ویژگیهای کسبوکار، مدیریت منابع، عملکرد مالی)، شرایط واسطهای (بستر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، رسانهها، فشار ذینفعان، محیط قانونگذاری، خودتنظیمی، قدرت سرمایهگذاران، مصرفگرایی اخلاقی جامعه، نقش حکومتها، کیفیت و هماهنگی نهادی، آموزش)، شرایط زمینهای (حاکمیت شرکتی، تعهدات اخلاقی، تعهدات زیستمحیطی، پیوند مسئولیت اجتماعی با عملیات کسبوکار، مدیریت پایدارمحور)، راهبردها (از جمله راهبردهای آموزشی ترویجی، مشارکت ذینفعان، اصلاح قوانین و مقررات، تمهیدات حمایتی و تشویقی و فعالیتهای تحقیق و توسعه) و پیامدها (مشتمل بر پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، زیستمحیطی، تعهد سازمانی، مزیت رقابت و پیامدهای سیاسی) نشان داده شده است. مدل ارائه شده میتواند به عنوان ابزار تحلیلی و برنامهریزی برای توسعه کارآفرینی پایدار روستایی مبنای عمل قرار گیرد تابر مبنای آن به گونهای منطقی و اصولی به بسترسازی، حل مشکل و اقدام در جهت دستیابی به پایداری در کسبوکارهای کارآفرینانه پرداخته شود.
Introduction
In recent years, a group of researchers have believed that entrepreneurial activities lead to environmental degradation. However, some researchers have argued that despite the negative effects of some entrepreneurial activities on society and the environment, entrepreneurs still play an important role in guiding business activities towards sustainability, especially social and environmental sustainability. In particular, relying on the capacities and capabilities of rural communities, recognizing new opportunities and growth of innovations adapted to local community condition can reduce these negative effects and also create opportunities for sustainable employment, income generation and sustainable development in rural areas. Researchers refer to sustainable entrepreneurship as a catalyst and a major impetus for sustainable development. In recent decades, sustainable entrepreneurship has been a growing research stream and it is time to pay more attention to sustainable entrepreneurship in the literature. Among the areas that need more detailed and in-depth study in sustainable entrepreneurship is among the research fields that needs more rogue and in-depth investigations. This is about a set necessary factors in order to integrate sustainability in entrepreneurial businesses. Furthermore, it is relevantly more important in rural areas due to the direct relationship of most of rural businesses with natural resources. Accordingly, the present study discusses the requirements and conditions for sustainable development in entrepreneurial activities in rural areas and seeks to provide a suitable integrated model for entrepreneurship development in rural areas based on sustainable rural development and sustainable entrepreneurship.
Methodology
The present study aims to design a comprehensive model of sustainable entrepreneurship development in rural businesses and identify the strategies essential for achieving entrepreneurial sustainability using a qualitative research approach and grounded theory. The statistical population of this study consisted of outstanding entrepreneurs with characteristics such as knowledge and experience in the field, willingness and sufficient time to participate in the research and effective communication skills in Hamedan Province. In this study, 10 people were selected and in-depth interview was used as the main data collection technique. Data was analyzed in a sequence of open coding, axial coding and selective coding. In order to increase the validity of this research, we selected research participants from outstanding entrepreneurs who both work in the field of rural and agricultural businesses, and also have sufficient scientific knowledge on sustainable development issues and the process of entrepreneurship development and rural business creation. In-depth interviews were used to collect and record the required information. In order to verify and avoid research bias, the model and the result obtained by the research team were continuously compared with the aim and checked if there is any part in the report and model that indicates a potential bias by the researchers? Based on these checkups, some reflections were considered in the process.
Discussion and conclusion
According to the results of the present study, the model of sustainable entrepreneurship development in rural businesses in a narrative manner and based on a ground theory is as follows: Regarding to our understanding of sustainability and its aspects as well as the requirements for entrepreneurial businesses to adhere to responsible environmental, socio-cultural and ethical actions in order to achieve sustainability and fulfill their obligations to society and the environment. The findings show the development of rural business activities towards principles and values of sustainability requires strengthening individual factors of business owners and employees, organizational and environmental factors of enterprises. In other words, provided that such conditions and factors are given, the growth and development of behavioral patterns based on sustainability in various economic, social and environmental dimensions in rural businesses will be possible. Internalization of such behavioral patterns also requires appropriate measures and strategies implementation such as empowering relevant institutions, enhancing media performance, continuing policies to promote sustainable entrepreneurship, strengthening cultural contexts, applying supportive policies, facilitating the access to credit and capitals, and developing educational programs, and human resource management strategies to establish responsible values in the organizational culture. Institutionalizing sustainability patterns in rural entrepreneurial businesses will lead to more sustainable rural economic growth, job creation, environmental adaptation, ensuring future access to key natural resources, satisfying social groups, achieving competitive advantage, cost savings, and improving product quality.
خلاصه ماشینی:
کدهاي باز، شامل ٢٢٩ مفهوم و کدهاي محوري نيز شامل ٣٤ مقوله عمده بود که در مدل پارادايمي تحقيق ، در قالب شرايط علي (عوامل فردي، ويژگيهاي کسب وکار، مديريت منابع ، عملکرد مالي)، شرايط واسطه اي (بستر اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جامعه ، رسانه ها، فشار ذينفعان ، محيط قانون گذاري، خودتنظيمي، قدرت سرمايه گذاران ، مصرف گرايي اخلاقي جامعه ، نقش حکومت ها، کيفيت و هماهنگي نهادي، آموزش )، شرايط زمينه اي (حاکميت شرکتي، تعهدات اخلاقي، تعهدات زيست محيطي، پيوند مسئوليت اجتماعي با عمليات کسب وکار، مديريت پايدارمحور)، راهبردها (از جمله راهبردهاي آموزشي ترويجي، مشارکت ذينفعان ، اصلاح قوانين و مقررات ، تمهيدات حمايتي و تشويقي و فعاليت هاي تحقيق و توسعه ) و پيامدها (مشتمل بر پيامدهاي اقتصادي، اجتماعي، زيست محيطي، تعهد سازماني، مزيت رقابت و پيامدهاي سياسي) نشان داده شده است .
با اين حال و عليرغم اثرات مثبت کارآفريني و نيز ظرفيت هاي کارآفريني براي دستيابي به توسعه پايدار روستايي (فراهاني و همکاران ، ١٣٩٣؛ & Heriot ٢٠١٤ ,Karimi ;٢٠١١ ,Kalpana et al ;٢٠٠٢ ,Maia ;٢٠٠٢ ,Campbell)، در سال هاي اخير، گروهي از محققان بر اين باور بودند که فعاليت هاي کارآفرينانه بعضا منجر به تخريب محيط زيست ميشوند ( ٢٠١٠ ,.
از سويي برخي از محققان نيز اينگونه استدلال کردند که با وجود تأثيرات منفي بر اجتماع و محيط زيست ، کارآفرينان همچنان ، نقش مهمي در هدايت فعاليت هاي کسب وکار به سمت پايداري ( ,stenhagenWu &Hockerts ٢٠٠٩ ,Young &Tilley ;٢٠١١ ,Ucbasaran &O’Neil ;٢٠١٠) به ويژه پايداري اجتماعي و زيست - محيطي دارند (٢٠١٠ ,.
, 2017, Regulatory focus theory and sustainable entrepreneurship, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, https://doi.