چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی پیشبرد رابطه بین استراتژی های فرهنگ بازاریابی و نقش شرکت در
بازار می باشد. بنابراین این تحقیق شامل یک فرضیه اصلی است که به بررسی رابطه ی معنادار بین فرهنگ
بازاریابی و عملکرد بازرگانی شرکت های مزبور پرداخته و مشتمل بر سه فرضیه فرعی است که به بررسی
رابط بین فرهنگ بازاریابی و هر یک از ابعاد عملکرد بازرگانی (عملکرد مالی، نقش شرکت در بازار و
اثربخشی شرکت در بازار) می پردازد. روش پژوهش توصیفی، پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش
مدیران و کارشناسان شرکت ترمه می باشد که توسط نمونه گیری احتمالی و تصادفی ساده مورد مطالعه
قرار گرفته اند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان از بین ٣٥٠ نفر جامعه آماری، ١٠٥ نفر تعیین
گردید. در این مطالعه جهت جمع آوری داده های دست دوم از روش کتابخانه ای و جهت جمع آوری
اطلاعات دست اول از روش میدانی به همراه دو پرسشنامه، استفاده نموده ایم. برای تجزیه و تحلیل داده ها
در سطح آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن با کمک نرم افزار آماریSPSS استفاده
شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد که بین فرهنگ بازاریابی و عملکرد بازرگانی رابطه معنادار
وجود دارد یعنی درستی فرضیات تعیین گردیده است.
خلاصه ماشینی:
اگرچه مطالعات صورت گرفته در زمينه استراتژي بازاريابي به ارائه ديدگاه هاي مفيد در زمينه ارتقاي اثربخشي و بهبود عملکرد سازماني کمک ميکنند، بايد به اين نکته توجه داشت که بسته به بازاري که سازمان ها در آن فعاليت ميکنند، منابعي که در اختيار دارند، کيفيت محصولات توليد شده و ارزش بازار نحوه استفاده از استراتژيها براي اين سازمان ها متفاوت است .
در اين روش به منظور آزمون فرضيه فوق ، داده هاي مربوط به عناصر فرهنگ بازاريابي را به طور کلي با داده هاي مربوط به عملکرد مالي با استفاده از روش آماري ضريب همبستگي اسپيرمن مورد بررسي قرار ميدهيم که نتايج در جدول به شرح زير ارائه گرديده است : جدول ١: نتايج ضريب همبستگي اسپيرمن بين فرهنگ بازاريابي و عملکرد مالي (به تصویر صفحه صفحه رجوع شود)همان طور که در جدول مشاهده ميشود، با ضريب همبستگي بدست آمده ، ٣١٣ /٠ و با ضريب اطمينان ٩٩ % و سطح معني داري ٠/٠٠٠ =sig بدست آمده که کوچکتر از ١ ٠ % است .
در اين روش به منظور آزمون فرضيه فوق ، داده هاي مربوط به عناصر فرهنگ بازاريابي را به طور کلي با داده هاي مربوط به عملکرد بازرگاني و با استفاده از روش آماري ضريب همبستگي اسپيرمن مورد بررسي قرار ميدهيم که نتايج در جدول به شرح زير ارائه گرديده است .