چکیده:
مقاله حاضر با هدف پیش بینب کیفیت زندگی کاری معلمان براساس ابعاد سرمایه روانشناختی و هوش معنوی صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری کلیه معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان بهمئی(N=238) بوده اند. حجم نمونه پژوهش(n=144) از طریق جدول مورگان مشخص و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از جامعه آماری مورد پژوهش انتخاب شده بود. ابزارهای بکار رفته در این پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (1973)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007الف) و پرسشنامه هوش معنوی سهرابی و ناصری (1388) بوده اند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته بود. تحلیل داده ها نشان داد که میزان همبستگی بین متغیر سرمایه روانشناختی و کیفیت زندگی کاری در سطح معناداری بوده و 23 درصد از تغییرات متغیر کیفیت زندگی کاری توسط سرمایه روانشناختی پوشش داده می شد. میزان همبستگی بین متغیر هوش معنوی و کیفیت زندگی کاری در سطح معناداری بوده و 10 درصد از تغییرات متغیر کیفیت زندگی کاری توسط هوش معنوی پوشش داده می شد. همچنین تحلیل داده ا نشان می داد که بعد امیدواری سرمایه روانشناختی و بعد تجارب معنوی هوش معنوی توان پیش بینی کیفیت زندگی کاری را داشته اند ولی سایر ابعاد توانایی پیش بینی کیفیت زندگی کاری را نداشته اند.
خلاصه ماشینی:
در مجموع ، شرايط فيزيکي و عوامل روانشناختي کار در ميـزان بهـره وري و عملکـرد شـغلي مؤثر بوده و هرگونه نقص ، پيامد هاي منفي زيادي را براي بهره وري، انگيزه ها و مهـارت هـاي نيـروي انسـانيبه همـراه خواهـد داشت ، همچنين به نظر مي رسد سازمانهاي آموزشي و مدارس براي حفظ حيات و کارکرد خود نيازمند کارکنان و معلمـاني بـا هوش معنوي عميق تر و جديد تر و داراي سرمايه روانشناختي بالاتر، مي-باشد تا بوسيله آن بتوانند به نحـو اثـربخش تـري بـه وظايف خود عمل کنند و کيفيت زندگي کاري را بهبود بخشند.
پيش بيني کيفيت زندگي کاري معلمان بر اساس ابعاد هوش معنوي و سرمايه روانشناختي مي تواند به بهبود عملکرد آموزشي آنان کمک بزرگي نمايد، با توجه به اينکه امروزه کارکنان در هر کجايي که فعاليت ميکنند، چيزي فراتر از پاداش هاي مادي در کار را جستجو ميکنند.
لذا با توجه به اين که متغيير سرمايه روانشناختي و هوش معنوي از متغييرهاي نرم و قابل پرورش دادن مي باشد، اين پژوهش درصدد است تا با مطالعه قدرت پيش بيني کيفيت زندگي کاري از طريق مولفه هاي سرمايه روانشناختي و هوش معنوي بپردازد، اميد است که با انجام اين پژوهش برگي ديگر بر نظامنامه مديريت سازمان آموزش و پرورش اضافه شود.
از ميان ابعاد سرمايه هاي روانشناختي تنها بعد اميدواري قادر به پيش بيني کيفيت زندگي کاري است .
, " The Effects of the Organizational Psychological Capital on the Attitudes of Commitment and Satisfaction: A Public Sample in Turkey",European Journal of Social Sciences,Vol. 213, 2011.