چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش رواندرمانی مثبت نگر بر خوشبینی، امید به زندگی و معنای زندگی در مادران کودکان کمتوان ذهنی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران کودکان کمتوان ذهنی بود که در نیمه دوم سال 1396 به مراجعهکننده به مرکز توانبخشی کودکان کمتوان ذهنی زیر ۱۵ سال آرمان مراجعه نمودند. از میان جامعه آماری با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس نمرات پرسشنامه خوشبینی شییر و کارور (1985)، پرسشنامه امید به زندگی میلر (میلر و پاورز، 1988) و پرسشنامه معنا در زندگی استگر و همکاران (2006) در پیشتست، 30 نفر که دارای ملاکهای ورود و خروج بودند نمونه آماری ما را تشکیل دادند. این 30 نفر بهطور کاملا تصادفی در ۲ گروه 15 نفره آزمایش و کنترل گزینش شدند که گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای آموزش رواندرمانی مثبت نگر را دریافت کرد و گروه کنترل که در لیست انتظار قرار دارند. همچنین برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS-21 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش رواندرمانی مثبت نگر بهطور معناداری باعث افزایش خوشبینی، امید به زندگی و معنای زندگی در مادران کودکان کمتوان ذهنی میشود. به عبارت بهتر مادران کودکان کمتوان ذهنی با شرکت در جلسات آموزش مثبت اندیشی و بهرهگیری از تکنیکهای این روش، توانستند خوشبینی خود را افزایش داده و درک بیشتری از معنای زندگی خود نیز دریافت نمایند و در نهایت امید به زندگی نیز در آنها افزایش مییابد.
واژههای کلیدی:
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش نشان داد که آموزش روان درماني مثبت نگر به طور معناداري باعث افزايش خوش بيني، اميد به زندگي و معناي زندگي در مادران کودکان کم توان ذهني ميشود.
لذا با توجه به مطالب فوق و نقش خوش بيني، اميد و معناي زندگي بر سلامت فردي و بين فردي مادران کودکان کم توان ذهني و نيز عدم وجود پژوهشي منسجم و کاربردي در خصوص موضوع پژوهش ، محقق بر آن شده است تا به سؤال زير پاسخ دهد: آيا آموزش روان درماني مثبت نگر بر خوش بيني، اميد به زندگي و معناي زندگي در مادران کودکان کم توان ذهني مؤثر است ؟ مباني نظري: کودک کم توان ذهني کوشش هاي زيادي تاکنون براي تعريف ((کودک استثنايي)) به عمل آمده است .
فرضيه دوم حاکي از اين بود که آموزش روان درماني مثبت نگر بر اميد به زندگي در مادران کودکان کم توان ذهني تأثير مؤثر است .
فرضيه دوم حاکي از اين بود که آموزش روان درماني مثبت نگر بر اميد به زندگي در مادران کودکان کم توان ذهني تأثير مؤثر است .
فرضيه سوم حاکي از اين بود که آموزش روان درماني مثبت نگر بر معناي زندگي در مادران کودکان کم توان ذهني تأثير مؤثر است .
فرضيه سوم حاکي از اين بود که آموزش روان درماني مثبت نگر بر معناي زندگي در مادران کودکان کم توان ذهني تأثير مؤثر است .