چکیده:
زمینه: شناسایی انتظارات اخلاقی دانشجویان از آموزش عالی به مدیران کمک می کند تا با تامین انتظارات، انگیزه تحصیلی دانشجویان را فراهم کرده و به پیشرفت تحصیلی و علمی آن ها و در نهایت توسعه جامعه کمک نمایند. هدف پژوهش شناسایی انتظارات اخلاقی دانشجویان ایرانی از آموزش عالی است.
روش: مطالعه حاضر پژوهشی کیفی است که با استفاده از نظریه داده بنیان انجام پذیرفته است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی می باشد. در انتخاب نمونه از روش نمونه برداری هدفمند و غیرتصادفی استفاده شده که نمونه با ۲۰ مصاحبه اشباع شده است. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته استفاده شده و تحلیل داده ها از طریق نظریه داده بنیان به وسیله ی روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت پذیرفته است. یافته ها: پس از تحلیل داده ها با استخراج جملات کلیدی مصاحبه ها، ۱۲۸ مولفه اولیه شناسایی و در ۱۱ بعد بهبود کیفیت زندگی، رعایت شان و حال دانشجویان، جایگاه خاص دانشجویان، توجه به تفاوت سطح علمی دانشجویان، حمایت های علمی از دانشجویان، ارجحیت خدمات به دانشجویان نخبه، شخصیت مطلوب و عملکرد مناسب اساتید، همدلی و همکاری بین دانشجویان و دانشگاه، تعهد سازمانی، مدیریت کارآمد و ۳ درون مایه ی تمرکز بر رشد و خود کارآمدی، تاکید بر اهمیت جایگاه و نقش دانشجو، تمرکز بر خدمات علمی و آموزشی طبقه بندی گردیده است. نتیجه گیری:
نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان انتظارات اخلاقی متنوعی از آموزش عالی دارند که برای برآورده سازی آن ها نیاز به برنامه ریزی های دقیقی است.
Background
Identifying students’ ethical expectations of higher education will help higher education administrators to meet students’ expectations and nurture their interest and academic motivation, which helps them to advance their academic and scientific career and ultimately leads to community development. The goal of the present research is to identify the ethical expectations of Iranian students of higher education.
Method
This study is a qualitative research that was conducted using grounded theory approach. The population under study included postgraduate students, and sample was saturated after 20 interviews. For sample selection, non-randomized purposive sampling method was used. Data were collected through semi-structured interviews. Data analysis has been done through open coding, axial coding and selective coding.
Results
After collecting and analyzing the data, key phrases of interviews were extracted and by open coding 128 primary components were identified and categorized in 11 dimensions including: quality of life improvement, observance of studentschr('39') dignity, special place students, attention to the differences in academic level of students, scientific support of students, preference of elite students for receiving services, respecting students, desirable character and appropriate function of professors, empathy and collaboration between students and university, organizational commitment, effective management, and three themes of focus on growth and self-efficacy, emphasis on the importance of the studentchr('39')s place and role, and focusing on scientific and educational services.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: پس از تحلیل داده ها با استخراج جملات کلیدی مصاحبه ها، 128 مولفه اولیه شناسایی و در 11 بعد بهبود کیفیت زندگی، رعایت شأن و حال دانشجویان، جایگاه خاص دانشجویان، توجه به تفاوت سطح علمی دانشجویان، حمایت های علمی از دانشجویان، ارجحیت خدمات به دانشجویان نخبه، شخصیت مطلوب و عملکرد مناسب اساتید، همدلی و همکاری بین دانشجویان و دانشگاه، تعهد سازمانی، مدیریت کارآمد و 3 درون مایه ی تمرکز بر رشد و خود کارآمدی، تاکید بر اهمیت جایگاه و نقش دانشجو، تمرکز بر خدمات علمی و آموزشی طبقه بندی گردیده است.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان انتظارات اخلاقی متنوعی از آموزش عالی دارند که برای برآورده سازی آن ها نیاز به برنامه ریزی های دقیقی است.
علاوه بر این، ایجاد ارتباطات اجتماعی، رشد و توسعه شخصی و حرفه ای، ایجاد محیط آموزشی پویا، مشارکت دانشجو در روش های تدریس، کیفیت خدمات آموزشی، وجود اساتید شنونده، پاسخ دهنده و در دسترس، فراهم کردن امکان انجام تحقیقات علمی، احترام و صداقت در رفتار پرسنل، دسترسی به تکنولوژی های مناسب و جدید از دیگر انتظارات آموزش عالی است (15-17).
این مطالعه انتظارات اخلاقی دانشجویان از آموزش عالی را شناسایی، استخراج، طبقه بندی و بر اساس تفکر حاکم بر طبقات در درون مایه های شناسایی شده قرار داده است.
Service quality in higher education: The role of student expectations.