چکیده:
در این مقاله با مطالعه مقاله های مختلف در خصوص روش های مختلف پشتیبان تصمیم به مرور روشی برای طرحریزی و ارزیابی درباره صلاحیتها و تخصص تامینکنندگان پرداخته می شود. در این مقاله مفهوم صلاحیت سازمانی، به صورت عملی بررسی شده و برای شرکتها نوعی ابزار مدیریت سفارشیسازی شده را به منظور طرحریزی برای صلاحیتهای اساسی تامین- کنندگان و عرضهکنندگان فراهم می کند تا از این طریق تامینکنندگان راهبردی از تامینکنندگان غیرراهبردی قابل تمایز باشند و ورودیهای لازم برای توسعه تامینکنندگان قابل ارائه باشد. در این مقاله ارزیابی صلاحیتها که از طریق یک سیستم مدیریت دانش فازی با نام "وینسی 1 " انجام میگیرد، از طریق تجمیع شاخصهای مرتبط با کنترل منابع حیاتی، میزان عملیاتیشدن فرایندهای حیاتی، مکانیابی رقابتی و موقعیت مالی تامینکننده به انجام میرسد. توصیف صلاحیتها و عملیاتیشدن آنها بر مبنای روش استخراج از پایین به بالای مدیران دانش ههنی مدیران مققق میشود. این دانش که در واقعیت مدیران برای کارها از آن استفاده میکنند، برای ارزیابی قابلیت عرضهکنندگان به کار میرود. سپس این نوع دانش انتزاعی اعتبارسنجی میشود و از طریق روش بالابهپایین در ادبیات راهبردی به صورت رسمی درمیآید. این روش به کاربران خود نوعی نقشه عملی قابلسفارشیسازی ارائه مینماید و ابزار تصمیمیار مرتبط با آن نیز نیازهای راهبردی ویژه از این شرکت را در حوزه مدیریت مجموعه تامینکنندگان موجود، در مقاسبات خود لقاظ میکند و در نهایت خروجیهای این آن را می- توان برای انجام تقلیلهای معیارمند و استاندارد، تعریف معیارهای ورودی و حدود آستانه برای تامینکنندگان، شناسایی اهداف توسعه و سطوح خدماتی که باید در تعریف قراردادهای تامین مورد ملاحظه قرار گیرد، و حمایت از همراستا بودن و تطابق با مدیریت تامینکنندگان با راهبرد تجاری، مورد استفاده قرار داد. همچنین در این مقاله عملیاتیسازی و سنجش صلاحیتهای شرکتها بر مبنای استخراج دانش انتزاعی صورت میپذیرد که مدیران در ارزیابیهای واقعی خود به کار می- گیرند.