چکیده:
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی برنامهی بخشایشگری در کاهش مشکلات خشم و ارتقای مدیریت خشم نوجوانان مقیم کانون اصلاح و تربیت تهران انجام شد. این پژوهش یک مطالعهی نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش 30 نوجوان با مشکلات رفتاری مقیم کانون اصلاح و تربیت به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 16 جلسهی 120 دقیقهای در جلسات آموزش بخشایشگری شرکت کردند، درحالیکه به گروه کنترل آموزشی داده نشد. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامهی خشم صفت – حالت اسپیلبرگر STAXI-2 بود و اطلاعات بهدستآمده با روش کوواریانس تک متغیره و با استفاده از نسخهی 23 نرمافزار SPSS تحلیل شد. یافتهها نشان داد که آموزش برنامهی بخشایشگری اثر معنیداری بر مهارت کنترل خشم نوجوانان با مشکلات رفتاری دارد (p <0/05). لذا آموزش این برنامه با نتایج مثبت و موثری بر کنترل و مدیریت خشم گروه آزمایش همراه بوده و توجه به برنامههای بخشایشگری در کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان ضروری است و اهمیت ویژهای دارد.
Objective: The present study was conducted to investigate the effectiveness of the forgiveness program in reducing anger problems and promoting anger management in adolescents residing in Tehran Correctional Center. This study was a quasi-experimental study with pretest-posttest design and control group. In this study, 30 adolescents with behavioral problems residing in the correctional center were selected by available sampling method. Subjects were randomly divided into experimental and control groups. The experimental group participated in 16 sessions of 120-minute forgiveness training sessions, while the control group was not trained. The data collection tool in this study was the STAXI-2 Spielberger Anger-Trait Anger Questionnaire and the obtained data were analyzed by univariate covariance method using SPSS software version 23. Findings showed that forgiveness program training has a significant effect on anger management skills of adolescents with behavioral problems (p <0.05). Therefore, teaching this program is associated with positive and effective results on controlling and managing the anger of the experimental group, and paying attention to forgiveness programs in reducing adolescent behavioral problems is necessary and of particular importance.
خلاصه ماشینی:
بررسی اثربخشی برنامه ی بخشایش گری بر مهارت کنترل خشم نوجوانان بزهکار شهر تهران کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنائی ، دانشکدۀ روان شناسی سکینه پورطالب و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران .
مشکلات مرتبط با خشم و اثرات منفی آن بر سلامت جسمی و روانی، ارتباطات اجتماعی و تعارض های خانوادگی، بین فردی، شغلی، ارزیابی منفی دیگران از فرد، خود پنداره ی منفی و اعتمادبه نفس پایین و با توجه به اینکه وجود مشکل هیجانی ازجمله خشم در نوجوانان و دانش آموزان موجب افت تحصیلی، ناسازگاریهای اجتماعی و احساس ناامنی در محیط مدرسه را به دنبال دارد ارائه برنامه آموزشی مناسب برای این گونه نوجوانان نیاز است تا بتوانند خشم خود را کنترل کنند و احساس امنیت و شایستگی آن ها تأمین شود.
لذا هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش و ارتقای مهارت بخشش بر ارتقای مدیریت خشم و به دنبال آن کاهش مشکلات خشم در نوجوانان مقیم کانون اصلاح و تربیت تهران بود.
Kong, Zhang, Xia, Huang & Qin 5.
Játiva & Cerezo نتایج پژوهش حاضر نشان داد آموزش بخشایشگری بر کاهش میزان حالت خشم آزمودنی های گروه آزمایش به صورت معنی داری مؤثر بوده است .
تحلیل داده ها نشان داد که آموزش بخشایشگری بر کاهش میزان صفت خشم آزمودنی های گروه آزمایش به صورت معنی داری مؤثر بوده است .
همچنین طبق نتایج پژوهش می توان گفت آموزش بخشایشگری به صورت معنی داری موجب کاهش بروز خشم شده است .
1. Gençoğlu, Şahin & Topkaya همچنین یافته های پژوهش حاضر نشان دهنده اثربخشی آموزش بخشایشگری بر کنترل خشم بود.
International Journal of Psychology and Educational Studies, 8(1), 148-157.