چکیده:
فناوري اطلاعات و ارتباطات از عوامل موثر در اقتصاد نوين مي باشد. هدف کلي اين تحقيق، بررسي اثرات فاوا (فناوري اطلاعات و ارتباطات) و تجارت الکترونيک بر رشد اقتصادي است. کشورهاي مورد بررسي در اين پژوهش دو گروه کشورها، شامل کشورهاي صنعتي گروه هشت و کشورهاي منتخب خاورميانه و روش مورد استفاده از داده هاي تابلويي و سيستم ديناميکي مي باشد.توسعه روزافزون اينترنت، شبکه هاي مجازي و سيستم هاي الکترونيکي موجب تقويت و بهبود فضاي کسب و کار و توسعه تجارت جهاني و بازاريابي بين المللي گرديدهاست. انتظار مي رود که با توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات فرصت هاي جديدي براي شرکت ها ايجاد شود. به نظر پورتر، اينترنت با سرعت بخشيدن و ساده کردن فرآيند مبادله اطلاعات موجب بهبود در کل فرآيند زنجيره ارزش در ميان صنايع و شرکت ها مي شود . از طرف ديگر با گسترش و توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات و ورود آن به محيط کاري، جهان شاهد ارتباط
تنگاتنگ کاربرد فناوري اطلاعات در سازمان ها و بهبود عملکردها و نيز دستيابي بهتر و سريع تر به اهداف سازماني بوده است. امروزه در دنياي کنوني، ديگر کارشناسان و مديران بدون تسلط و آشنايي با دانش فناوري اطلاعات راهسخت تري را نسبت به ساير مديران هم تراز خود در پيش رو دارند. بديهي است که فرصت هاي زيادي را هم ممکن است از دست بدهند و يا ناخودآگاه در اختيار رقبا قرار دهند.
ديگر در همه جا به کارگيري فناوري هاي جديد اطلاعاتي و ارتباطي به منظور افزايش دقت وسرعت در تهيه و توزيع اطلاعات و کيفيت ارتباطات در سازمان با هدف نهايي تعالي سازمان و بهبود کيفيت ارايه محصولات و خدمات مطابق با نياز مشتري و حتي وراي انتظار مشتري ضروري به نظر مي رسد. يکي از مهم ترين حوزه هايي که فناوري اطلاعات و ارتباطات نقشي بي بديل و بارز را بازي مي کند بازاريابي و بازرگاني بين المللي مي باشد. در اين مقاله به بررسي توسعه فناوري اطلاعات در تجارت الکترونيکي مي پردازيم .