چکیده:
امروزه دانش به عنوان یک منبع ارزشمند قلمداد میشود که باید بهطور پویا و هوشمندانه توسط هر سازمانی که در پی کسب مزیت رقابتی است، دنبال شود. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و دستهبندی منافع حاصل از استقرار مدیریت دانش است که با استفاده از روش فراترکیب به شناسایی و دستهبندی آنها پرداخته میشود. بدین منظور، با جستجو در پایگاههای داده بین سالهای 2000 تا 2019 و پس از ارزیابی مرحلهای آنها، در نهایت 34 پژوهش کیفی مورد تایید نهایی قرار گرفت. در ادامه، منافع پیشنهادی در قالب سه سطح منافع کسبوکار، منافع کارکنان، و منافع مشتری و بازار دستهبندی گردید. سپس با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی به عنوان زیرشاخهای از مدلسازی معادلههای ساختاری چارچوب پیشنهادی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. بر اساس نتایج بهدستآمده منافع سطح کسبوکار دارای بالاترین بار عاملی در مدل است و پس از آن، منافع سطح کارکنان و سپس منافع سطح مشتری و بازار در جایگاه دوم و سوم قرار میگیرند
Today, knowledge is an invaluable resource which should be dynamically and smartly sought by any organization intending to achieve competitive advantage. The present research aims to identify and classify the advantages of establishing knowledge management It was carried out by using the meta-synthesis method. To reach this end, databases of articles containing those advantages and released between 2000 through 2019 were identified and categorized. Finally, 34 qualitative researches were selected. Then, the advantages were broken into three categories: advantages for the business, for the employees and for the customers and the market. Using confirmatory factor analysis, the suggested framework was approved. Based on the obtained results, the advantages for the business have the highest factorial load in the model; the advantages for the personnel and the customers and the market fall in the second and third places, respectively.
خلاصه ماشینی:
ارائه چارچوب شناسایی منافع مدیریت دانش در سازمان با استفاده از روش فراترکیب سیدمحمدباقر جعفری 1 ، مهدی شامی زنجانی 2 ، سیدمحمد محمودی 3 ، حسین یکه 4 چکیده امروزه دانش به عنوان یک منبع ارزشمند قلمداد میشود که باید بهطور پویا و هوشمندانه توسط هر سازمانی که در پی کسب مزیت رقابتی است، دنبال شود.
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و دستهبندی منافع حاصل از استقرار مدیریت دانش است که با استفاده از روش فراترکیب به شناسایی و دستهبندی آنها پرداخته میشود.
با توجه به اینکه در پژوهشهای پیشین بیشتر به صورت موردی به بررسی خروجیها، تاثیر، مزیت یا موفقیت مدیریت دانش پرداخته میشود، این پژوهش سعی دارد که بر مبنای اصول روش فراترکیب به عنوان یک روش مناسب برای شناسایی منافع، با فراهم کردن یک نگرش نظاممند و با ترکیب یافتههای پژوهشهای کیفی به ارائه و توسعه یک چارچوب جدید اقدام کند و از این راه، دانش جاری را ارتقا دهد و دید گستردهتری نسبت بـه منافع مدیریت دانش در سازمانها بهوجود آورد.
روششناسی پژوهش در این پژوهش، فراترکیب به عنوان یک روش مناسب برای دستیابی به یک ترکیب جامع از عوامل تشكيلدهنده منافع مدیریت دانش معرفی میشود.
در این پژوهش کلیدواژههایی مانند مدیریت دانش (Knowledge Management)، عملکرد مدیریت دانش (Knowledge Management Performance)، منافع (Benefits)، موفقیت (Success)، نتایج (Result)، خروجی (Outcome)، ارزش (Value)، و تاثیر (Impact) مد نظر قرار میگیرند.
هدف اصلي این پژوهش، ارائه چارچوبی براي شناسایی منافع مدیریت دانش و سنجههای آن در سازمانهاست که دستيابي به آن با استفاده از روش فراتركيب به عنوان رویکرد مناسب میسر میشود.