چکیده:
زمینه و هدف: ترکیبسازی یکی از مهمترین حوزههایی است که شاعران در راستای تازگی زبان و ایجاد خلاقیت در آن وارد شدهاند. البته باید دانست که استعداد ترکیبسازی شعرا با هم متفاوت است؛ قدرت ترکیبسازی شاعران یک دوره یکسان نیست و این یکسان نبودن، در ادوار مختلف شدیدتر است. در سبک هندی مسئله بالا بودن بسامد ترکیب، خود عاملی سبکشناسانه است. با ترکیباتی که در سبک هندی در شعر شاعران بعنوان مجموعهای از کلمات و تعابیر مبهم روبرو هستیم، دچار نوعی سردرگمی و ناآشنایی میشویم که نمیتوانیم به عمق مفهوم و منظور بیت راه یابیم. هدف این مقاله بررسی ترکیبات جدید و خاص در شعر شاعران سبک هندی و کارکردهای هنری آن است.
روش مطالعه: روش پژوهش در این مقاله براساس اهداف تعیینشده به شیوۀ کاربردی، یادداشتبرداری و بر مبنای تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیلی ـ توصیفی و گردآوری اطلاعات (استفاده از منابع و اسناد کتابخانه، مقالات علمی و ادبی، پایاننامهها و سایتها)، فیشبرداری، تنظیم و طبقهبندی آنهاست. تحقیق از نوع نظری است.
یافتهها: پژوهش حاضر بطور عملی و علمی نشان میدهد «ترکیبات خاص و جدید» از مهمترین عوامل غموض زبان در اشعار شاعران سبک هندی بوده و پیچیدگی زبان آنها را دوچندان کرده است. مضامین این ترکیبات عمدتا در دو گروه مفاهیم انتزاعی و عینی طبقهبندی شدهاند. براساس دادههای حاصل از پژوهش، عناصر عینی ترکیبات در سبک هندی در مقایسه با عناصر انتزاعی بسامد بالاتری را به خود اختصاص داده است.
نتیجهگیری: این پژوهش با بررسی عناصر مضمون آفرین ترکیبات جدید در شعر شاعران سبک هندی نشان میدهد عناصر ترکیبات عینی و انتزاعی را میتوان در سه گروه «طبیعت، اشیاء و حیوان» طبقهبندی کرد. گروه اول شامل اشیاء 40 درصد از کل ترکیبات جدید در سبک هندی را دربر میگیرند، در مرتبه دوم طبیعت 35 درصد و در مرتبه سوم ترکیبات جدید مضمون حیوانی 25 در صد از کل ترکیبات را به خود اختصاص دادهاند.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Composition is one of the most important areas in which poets have entered in order to innovate the language and create creativity. Of course, it should be known that the talent of composing poets is different; The power of composing the poets of a period is not the same; And this inequality is more severe in different periods; In the Indian style, the issue of high compositional frequency is itself a stylistic factor. With the combinations that we encounter in the Indian style in the poetry of poets, as a collection of vague words and expressions, we become so confused and unfamiliar that we cannot get to the depth of the meaning of the verse. The purpose of this article is to study new and special compositions in the poetry of Indian style poets and its artistic functions.
METHODOLOGY: The research method in this article is based on the objectives set in a practical way, taking notes and based on data analysis, analytical-descriptive and data collection (use of library resources and documents, scientific and literary articles, dissertation). And sites), taking notes, setting and classifying them. The research is theoretical.
FINDINGS: The present study practically and scientifically shows that "special and new compounds" are one of the most important factors in the ambiguity of language in the poems of Indian style poets and have doubled the complexity of their language. The themes of these compounds are mainly classified into two groups of abstract and objective concepts. According to the research data, the objective elements of the compounds in the Indian style have a higher frequency compared to the abstract elements.
CONCLUSION: This study by examining the thematic elements of new compositions in the poetry of Indian style poets shows that the elements of objective and abstract compositions can be classified into three groups "nature, objects and animals". The first group, objects 40% of all new compositions They comprise the Indian style, in the second order of nature, 35%, and in the third place, the new compositions of animal theme, 25% of the total composition.
خلاصه ماشینی:
پژوهشي در ترکيبات تازة سبک هندي موسي صباغيان ١، محمدرضا شريفي ٢*، سعيد خيرخواه 1 ١- گروه زبان و ادبيات فارسي، واحد کاشان ، دانشگاه آزاد اسلامي، کاشان ، ايران .
هدف اين مقاله بررسي ترکيبات جديد و خاص در شعر شاعران سبک هندي و کارکردهاي هنري آن است .
نتيجه گيري: اين پژوهش با بررسي عناصر مضمون آفرين ترکيبات جديد در شعر شاعران سبک هندي نشان ميدهد عناصر ترکيبات عيني و انتزاعي را ميتوان در سه گروه «طبيعت ، اشياء و حيوان » طبقه بندي کرد.
عناصر ترکيب آفرين در شعر شاعران سبک هندي را ميتوان در گروههاي ترکيبات «انتزاعي و عيني» تقسيم بندي کرد که خود به سه گروه «طبيعت ، اشياء و حيوان » قابل دسته بندي است .
در آثاري که زبان شعر سبک هندي را بررسي کرده اند، در کنار ساير عناصر زباني، بصورت خيلي موجز و ناقص شماري از واژه هاي مرکب بيان شده است .
«شکل گيري و تکامل ساخت ترکيبات خاص در سبک هندي» (عليمنش ،١٣٩٠) که در اين مقاله اشعار طالب آملي و بيدل دهلوي در سطح زبان بررسي شده است .
در سبک هندي يکي از عوامل غموض زبان همين ترکيبات خاص است که شاعران اين دوره به ساخت آنها تمايل نشان داده اند.
Edited by Khalil Mohammad Khaste, Ostad Khalili, with introduction by Hossein Ahi. Tehran: Foroughi Bookstore.
com) Mohammad Reza Sharifi: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Naragh Branch, Islamic Azad College, Naragh, Iran.