چکیده:
در عصر حاضر با توجه به این که یافتن روشهای آموزش ریاضی مناسب به کودکان بسیار دشوار است. بنابر این محققان آموزشی سعی میکنند دانش ریاضی را به زبان ساده و قابل فهم برای کودکان بیان کنند. آنها بر این باورند که بکارگیری بازیهای آموزشی برای درک بهتر مفاهیم ریاضی توجه نشده است. در این مقاله بازیهایی را که دانش آموزان برای یادگیری ریاضی انتخاب کردهاند مورد مطالعه قرار میدهیم. دادههای این مطالعه از بین دانش آموزان داوطلب دوره ابتدایی در مسابقه حل مساله شهرستان بهشهر ارزیابی گردیده است. در این تحقیق یکی از سوالات پرسش نامه در ارتباط با بکارگیری بازیهای مختلف برای یادگیری ریاضی بوده که سوالات به صورت دو گزینهای طراحی شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها ابتدا مناسب بودن دادهها با مدل رش توسط Outfit، Infit و نمودار ICC نشان داده میشود. سپس در نمودار رایت-رش دیده میشود ساعت مچی و تاس بیشترین کاربرد و بازی تایمر و سودوکو کمترین کاربرد در یادگیری دانش آموزان را دارد و در این میان بکارگیری ماشین حساب و بازیهای کارتی میانه است. این نتایج نشان میدهد که انتخاب بازیها در بین دانش آموان ابتدایی یکسان نمیباشد. نتایج بدست آمده از تحقیق مذکور میتواند باعث ایجاد آگاهی بیشتر مدرسان و برنامه ریزان در بکارگیری انواع بازیهای ریاضی موجود در آموزش ابتدایی شود.
خلاصه ماشینی:
بررسی انتخاب بازی های ریاضی در بین دانش آموزان ابتدایی شهرستان بهشهر توسط مدل اندازه گیری رش شعله عطاﺋﯽ *1، رضا صباغی رستمی2، رقیه جلال شاهکوهی3 1- دکترای فناوری اطلاعات و علوم کمی در گرایش ریاضیات، مدرس ریاضی در دانشگاه علم و فناوری مازندران(بهشهر) و دبیرستانهای بهشهر در مازندران 2- مسئول پژوهشی دوره متوسطه خانه ریاضیات بهشهر، مدرس ریاضی در دبیرستانهای بهشهر در مازندران و مسئول خانه ریاضیات بهشهر 3- مدرس ریاضی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول *sholehataei@gmail.
در اين تحقیق یکی از سوالات پرسش نامه در ارتباط با بکارگیری بازی های مختلف برای یادگیری ریاضی بوده که سوالات به صورت دو گزینه ای طراحی شده است.
سپس در نمودار رایت-رش دیده می شود ساعت مچی و تاس بیشترین کاربرد و بازی تایمر و سودوکو کم ترین کاربرد در یادگیری دانش آموزان را دارد و در این میان بکارگیری ماشین حساب و بازی های کارتی میانه است.
خواندن ساعت در دوره ابتدایی به دانش آموزان ،آموزش داده می شود و این میتواند بعضی از مفاهیم و مهارتهای یادگیری در ریاضیات را به صورت بازی های گروهی تقویت نماید.
3- روش پژوهش این پژوهش با توجه به کاربرد بازی های ریاضی بین دانش آموزان ابتدایی در جهت یادگیری مفاهیم ریاضی به صورت زیر انجام گرفته است.
جدول1 انواع بازی های مختلفی که دانش آموزان برای یادگیری بیشتر مفاهیم ریاضی بکار برده اند دسته بندی شده است[41].
درجدول1 انواع بازی های مختلفی که دانش آموزان برای یادگیری بیشتر مفاهیم ریاضی بکار می برند نشان شده است.
International journal of science and mathematics education, 10(6), 1445-1467.
Teaching and learning mathematics in primary school trough Scratch.