چکیده:
این مقاله درصدد است تأثیر غرور ملی را بر سازگاری اجتماعی با میانجیگری راهبرد تنظیم شناختی هیجان بررسی کند. طبق مدل، پنج فرضیه مطرح شد. روش تحقیق حاضر جزء مطالعات همبستگی بوده است. 263 نفر از دانشجویان کارشناسی (121 دانشجوی پسر و 142 دانشجوی دختر) دانشگاه مازندران از طریق روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به سه پرسشنامه استاندارد غرور ملی ساخته عیدی و همکاران (1393)، مقیاس سازگاری اجتماعی دانشجویان با دانشگاه بیکرو سیریک (1987) و مقیاس تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و کراجی (2007) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که در اثرات مستقیم میزان بتای استاندارد مسیر غرور ملی به راهبرد مثبت و راهبرد منفی تنظیم هیجان دانشجویان در سطح (p‹0/01) معنیدار بوده است. همچنین، میزان بتای استاندارد مسیر از غرور ملی به سازگاری اجتماعی دانشجویان و از راهبرد مثبت تنظیم هیجان به سازگاری اجتماعی دانشجویان در سطح (p‹0/01) معنیدار شده، اما تأثیر راهبرد منفی تنظیم هیجان بر سازگاری اجتماعی دانشجویان تنها در سطح (p‹0/05) معنیدار شده است. نقش میانجی راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان در ارتباط با غرور ملی و سازگاری اجتماعی تأیید شده است.
The purpose of the present study was to investigate the effect of national Pride on social Adjustment with mediated cognitive emotion regulation Strategy. In this model, the national Pride was assumed as a exogenous variable, emotion cognitive regulation Strategies were as mediator variables and social Adjustment as an intrinsic variable. Therefore, five hypotheses were proposed.263 undergraduate students (121 male and 142 female students) University of Mazandaran were selected through cluster sampling method. Then, three standard questionnaires, the National Pride Questionnaire, Social Adjustment Questionnaire and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire were used. Path analysis was used to examine the affection. The Results showed that in terms of direct effects, the standard beta of the path from national Pride to of emotion regulation positive Strategy and emotion regulation negative strategy at the level (p ‹0.01) was significant. Standard beta of the path from national Pride to social Adjustment and from emotion regulation positive Strategy to social Adjustment is significant at the level (p ‹0.01), but the effect of negative emotion regulation strategy on students' social adjustment is only significant at the level (p ‹0.05). Also, mediating role of positive cognitive emotion Regulation strategies in the relationship between national pride and social adjustment has been confirmed.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که در اثرات مستقیم میزان بتای استاندارد مسیر غرور ملی به راهبرد مثبت و راهبرد منفی تنظیم هیجان دانشجویان در سطح (p‹0/01) معنیدار بوده است.
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل شمارهی 1: مقادیر بتای استاندارد مدل مفهومی جدول شمارهی 4: ضرایب مسیر متغيرها در مدل {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول 4 و شکل 1 نشان میدهد که در بخش اثرات مستقیم میزان بتای استاندارد مسیر از غرور ملی به راهبرد مثبت تنظیم هیجان دانشجویان (فرضیه اول پژوهش) 11/0 بهدستآمده که در سطح (p‹0/01) معنیدار است (96/2=T؛11/0=β).
بتای استاندارد مسیر از غرور ملی به راهبرد منفی تنظیم هیجان دانشجویان (فرضیه دوم پژوهش)21/0- بهدستآمده که در سطح (p‹0/01) معنیدار است (89/2-=T؛21/0- =β).
میزان بتای استاندارد مسیر از راهبرد مثبت تنظیم هیجان به سازگاری اجتماعی دانشجویان (فرضیه چهارم پژوهش) 27/0 بهدستآمده که در سطح (p‹0/01) معنیدار است (96/2=T؛27/0=β).
میزان بتای استاندارد مسیر از راهبرد منفی تنظیم هیجان به سازگاری اجتماعی دانشجویان (فرضیه پنجم پژوهش)12/0- بهدستآمده که تنها در سطح (p‹0/05) معنیدار است (03/2- =T؛12/0- =β).
در بخش اثرات غیرمستقیم نیز میزان بتای استاندارد مسیر از غرور ملی به راهبرد مثبت تنظیم هیجان دانشجویان 03/0 بهدستآمده که در سطح (p‹0/01) معنیدار است (72/2=T؛03/0=β).
یافتههای فرضیه اول نشان داد که غرور ملی بر راهبرد مثبت تنظیم شناختی هیجان دانشجویان تأثیر معنیدار داشته است.
یافتههای فرضیه دوم نشان داد که تأثیر غرور ملی بر راهبرد منفی تنظیم شناختی هیجان دانشجویان نیز معنیدار مشاهده شده است.
J (2013); "Income inequality, international migration, and national pride: A test of social identification theory", International Journal of Public Opinion Research, 25(4): 502–521.