چکیده:
قرارداشتن در کانون خطر و تقبل مسئولیت مراقبت از بیماران کرونا، توجه رسانهای و حرفهای زیادی را معطوف پرستاران و حرفه پرستاری ساخت و به برساخت تصویری جدید از آنها در همه کشورهای درگیر بحران کمک کرد. اخلاق حرفهای و اخلاق پزشکی در امتداد این بحران مورد بازاندیشی مستمر قرار گرفت و پرستاران را به درک متفاوتی از اهمیت نقشهای حرفهای خویش رهنمون ساخت. مقاله حاضر بدنبال شناخت تجربه زیسته پرستاران ایرانی در بحران کووید19 است. در این مطالعه از طریق انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته با شانزده نفر از پرستاران درگیر خدمات رسانی و تحلیل مضمونی نتایج، مقولاتی چون احساسات منفی و استرس بالا در مراحل اولیه ، تغییرات نگرشی مثبت و تجربهورزی استخراج شد. اهمیت بازاندیشی در گفتمان زیست-پزشکی و تأثیرات چندجانبه و تعمیم یافته آن بر برساخت وضعیت حرفه پرستاری از دیگر نتایج این مطالعه بود. این مطالعه به اهمیت تخصص و دانش فنی پرستاران در کنار ماهیت چندبعدی این حرفه به عنوان حرفهای نیازمند دانشی فنی و تفهمی اشاره میکند. این مطالعه اهمیت حمایتهای روانی و قانونی و لزوم توجه چندجانبه به وضعیت پرستاران و نقش آنان در وضعیت کلان نظام سلامت به ویژه در وضعیت پاندمیک، اقدامات چندجانبه و اهمیت تحولات سطح گفتمانی در حوزه سلامت را مورد تأکید قرار میدهد.
Being at the center of risk and taking responsibility for caring of covid 19 patients has attracted a lot of media and professional attention to nurses and the nursing profession and has helped to create a new image of them in all countries in crisis. Professional ethics and medical ethics were constantly rethought during this crisis, leading nurses to a different understanding of the importance of their professional roles. The present article seeks to recognize the lived experience of Iranian nurses in the Covid 19 crisis. For this purpose, through semi-structured interviews with sixteen nurses involved in service delivery and thematic analysis of the results, categories such as negative emotions and high stress in the early stages, positive attitude changes and empirical experience were extracted. The importance of rethinking the biomedical discourse and its multifaceted and generalized effects on the status of the nursing profession were other results of this study. This study points to the importance of nurses' expertise and technical knowledge along with the multidimensional nature of this profession as a profession that requires technical and cognitive knowledge. It also emphasizes the importance of psychological and legal support and the need for multifaceted attention to the situation of nurses and their role in the overall health system, especially in pandemics, multilateral measures and the importance of discourse developments in the field of health.
خلاصه ماشینی:
از ط رفي بنا به غلبه پارادايم زيست پزشکي فعاليت ها و خدمات درماني پرستاران درگير در در نظ ام دانشگاهي، مط ابق يزدان نيک و همکاران ، ارائه خدمات بيماران کرونايي چه آثاري بر هويت پرستاري به عنوان دستيار پزشک بودن فهم ميشود حرفه اي آنها داشته است ؟ و در فضاي جامعه به دنبال ط بقه بنديهاي شغلي و رقابت بر سر ورود به رشته پزشکي که بخشي از پرستاران چه ارزيابياي از چالش ها و فرصت هاي آن به دليل امکان دسترسي به سرمايه هاي مختلف ، اجتماعي کرونا در مسير ايفاي نقش حرفه اي خود به ويژه سرمايه اقتصادي که با کالايي شدن بيش دارند؟ از پيش امر سلامت ، به ويژه سهم پزشک در اين پرستاران ، آثار کرونا بر نگرش عمومي به پرستاران ميان ، ارزش بيشتري مييابد، اين پارادايم از ساحت و حرفه پرستاري را چگونه ارزيابي ميکنند؟ دانشگاه به ديگر ساحت ها تعميم يافته است .
١. مطالعات پيشين مزاياي ويژه و پرداخت به هنگام آن ، تأمين و استخدام مط العه وانگ و همکاران درخصوص تجارب نيروهاي مورد نياز، قدرت بخشي مالي اجتماعي و روان شناختي پرستاران در مراقبت از کرونا با رويکرد اثرگذاري بر امر تصميم گيري و سياست گذاري پديدارشناسانه چهار تم اصلي را درخصوص وضعيت درمان در بحران کوويد-١٩ بر احساس اثربخشي در روان شناختي پرستاران شامل احساسات منفي در فرايند درمان ميافزايد، اما به نظ ر ميرسد، انتظ ار از مراحل اوليه ، سبکهاي خودکنترلي، رشد تحت نيروهاي پرستاري به تداوم خودفراموشي و بيقدرتي استرس و احساسات مثبت همراه با احساسات منفي نشان دهنده فقدان بازانديشيدرناسازگاريپارادايمي را شناسايي کرده است .