چکیده:
هدف این پژوهش، مقایسه موقعیت آموزشی درس تربیت بدنی در میان سایر دروس از دیدگاه مدیران، معلمان، والدین ودانش آموزان بود. جامعهی آماری پژوهش را کلیهی مدیران و معلمان زن و مرد،کلیهی دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر رشت و والدین آنها تشکیل می دادند. نمونه آماری شامل کلیهی مدیران، 310 معلم، 400 دانش آموز به همراه والدین آنها بودند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه ی محقق ساخته ای بود که موقعیت های مختلف آموزشی این درس را در مقایسه با دیگر دروس دوره ی ابتدایی می سنجید. روایی صوری ومحتوایی این ابزار به وسیله اساتید دانشگاه، سرگروه های درسی و معلمان با تجربه و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ تایید شد. نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معنی داری بین موقعیت درس تربیت بدنی و موقعیت سایر دروس از دیدگاه دانش آموزان، والدین، مدیران ومعلمان وجود دارد. بدین ترتیب که دانش آموزان درس تربیت بدنی را در رتبه چهارم، والدین نیز درس تربیت بدنی را در رتبه سوم و مدیران ومعلمان درس تربیت بدنی را دررتبه اول قرار دادند. با توجه به طرح تحول بنیادین، تدوین برنامه درس ملی و طرح های مختلف در دوره ی ابتدایی، درس تربیت بدنی اهمیت قابل ملاحظه ای داشت.
The purpose of the present study was to investigate the position of physical education among other subjects in managers, teachers, parents, and students’ views. The statistical population of the study consists of all managers and both male and female teachers and all male and female students of Elementary Schools of Rasht. The sample consists all the managers, 310 teachers, 400 male and female students among their parents. The instrument to gather the data was a researchermade questionnaire that different Educational position of physical education compared to other school subjects tested Elementary Schools. content and face validity have been approved by University professors, leaders of different subject groups and experienced teachers, and reliability has also been approved by Cronbach Alpha Method. The result of the study showed significant difference between the position of physical education subject and other school subjects in students, parents, managers, and teacher’ views. The results were as follows: Students ranked physical education in fourth, parents ranked physical education in third, and principals and teachers ranked physical education in first. Due to the fundamental transformation plan, the development of a national curriculum and various plans in the elementary school, the physical education course was of considerable importance.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معنی داری بین موقعیت درس تربیت بدنی و موقعیت سایر دروس از دیدگاه دانش آموزان ، والدین ، مدیران و معلمان وجود دارد.
درپژوهشی، دیدگاه های ١١٢٤ معلم و١٠٩١ مدیر مدارس ابتدایی ٢٨ استان ، بررسی شد که نتایج نشان داد ٦٦ درصد معلمین مرد و ٦٩/٥ درصد معلمین زن ، میزان توجه والدین را به درس تربیت بدنی در حد کم و متوسط گزارش کرده اند (مظفری، معین فرد، پورسلطانی، مشرف جوادی و اسماعیلی، ١٣٨٨).
همچنین درپژوهش دیگری عبدی مقدم وهمکاران (١٣٩٧) نیز نشان دادند که درس تربیت بدنی از دیدگاه دانش آموزان و والدین رشته های ریاضی ، تجربی و انسانی دوره ی متوسطه بعد از دروس علوم پایه در رتبه های ششم تا نهم و از دیدگاه مدیران و معلمان در اولویت های اول تا چهارم قرارگرفت .
یافته های پژوهش مقایسه موقعیت دروس ازدیدگاه دانش آموزان و والدین براساس آزمون فریدمن نشان دادکه درس تربیت بدنی از دیدگاه دانش آموزان در رتبه چهارم ، از دیدگاه والدین در رتبه سوم و از دیدگاه مدیران و معلمان در اولویت اول قرار داشت .
موقعیت درس تربیت بدنی ازدیدگاه مدیران ، معلمان ، والدین و دانش آموزان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} معنی دار است Pدر سطح ٠/٠٥> * نتایج جدول ٦، با استفاده از آزمون کروسکال والیس نشان داد که بین رتبه بندی یا اولویت درس تربیت بدنی از دیدگاه ).
نتایج پژوهش نشان داد بین اولویت درس تربیت بدنی در میان سایر دروس از دیدگاه مدیران ، معلمان ، والدین و دانش آموزان تفـاوت معنیداری وجود دارد.