چکیده:
رقابت های انتخاباتی سنگ بنای دموکراسی است. با این حال، اندازه گیری میزان و شدت متغیرهای تاثیرگذار در این رقابت ها، یک کار چالش برانگیز است. هدف از این مقاله، که از نظر ماهیت کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی است، راهبردسنجی موفقیت در رقابت های انتخاباتی با استفاده از مدل SWOT-QSPM (انتخابات مجلس شورای اسلامی ایلام) است. فلذا با استفاده از داده های به دست آمده از پرسشنامه به تعیین ابعاد چهارگانه مدل SWOT پرداخته شده و راهبردهایی برای وضعیت های مختلف تعیین گردید و در نهایت با استفاده از ماتریس اندازه گیری کمی (QSPM)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در بین نقاط قوت رقابت های انتخاباتی بر مولفه های «آراء ایلی»، در بین نقاط ضعف، مولفه «تکثر کاندیداهای هم ایلی»، از بین فرصت های بیرونی، مولفه «ایتلاف با سایر ایلات و طوایف» و از بین تهدیدهای خارجی، مولفه «نداشتن تعامل، اجماع و ایتلاف» دارای بالاترین اهمیت می باشند. با توجه به نمودار ماتریس عوامل داخلی و خارجی، امتیاز نهایی عوامل داخلی۲.۷۷ و امتیاز نهایی عوامل خارجی ۲.۸۸ تعیین گردید. اولویت بندی پنج استراتژی برگزیده شده نشان داد، استراتژی تاکید بر «مدیریت افکار عمومی و ایجاد موج» به دلیل وجود مزیت های نسبی با نمره جذابیت ۵.۰۷ و نسبت به دیگر استراتژی ها از اولویت بالایی برخوردار هستند، و از لحاظ استراتژی ترکیبی بالاترین امتیاز به استراتژی های ۲ و ۴ یعنی استراتژی های« مدیریت افکارعمومی و ایجاد موج به نفع خود» و «استفاده از نخبگان، اساتید، مدیران رده بالا، ریش سفیدان و متنفذین در تبلیغ و حضور در سایر مناطق غیرایلی» قرار گفت.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق با استفاده از مدل راهبردی swot به بررسی ابعاد مختلف استراتژی های رقابت انتخاباتی در استان ایلام پرداخته و با بهره گیری از ماتریسهای سهگانه عوامل داخلی (IFE)، عوامل خارجی (EFE) و ترکیب (IE) هر یک از ابعاد مدل سوات مورد ارزیابی و اندازه گیری قرار می گ > پیشینه پ > یکی از مهمترین پارامترهای نظامهای مردم سالار، انتخابات میباشد.
برای شناسایی نقاط قوت و ضعف، محیط درونی مورد بررسی قرار گرفت و برای شناسایی تهدیدها و فرصتها، محیط بیرونی مورد بررسی قرار گرفت این عوامل در مصاحبه مورد بوده که از این تعداد و تکمیل پرسشنامه از جامعه آماری تهیه شده، نتایج در جدول شماره 2 ارائه شده است پرسشنامه توسط گروه های آماری تکمیل و دریافت گردید که نتایج آن در اختصاص ضرایب و جذابیت راهبردها مد نظر قرار گرفت.
در این مطالعه از ماتریس تحلیلی SWOT و ماتریس کمیQSPM ، به صور ترکیبی استفاده شده زیرا ماتریس راهبردی کمی یک فرایند سلسله مراتبی را ایجاد میکند که به دلیل ضعفهای تکنیک سوات به صورت ترکیبی با آن، به شرح زیر مورد توجه قرار می گیرد: الف) ماتریس قوت- ضعف- فرصت- تهدید (SWOT) ب) تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE 1 ) ج) تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل داخلی( 2 IFE) ه) ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی(QSPM) در توضیح بیشتر این مدل باید اشاره کرد که تحلیل قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها (SWOT) یک ابزار و تکنیک خوب برای تجزیهوتحلیل عوامل داخلی و خارجی سازمان است.