چکیده:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین میزان اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر بستۀ مغز -برتر بر بهبود تمرکز، حافظه و خلاقیت دانشآموزان مقطع دبستان شهر اصفهان انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه پنجم در سال1398- 1397 بودند که از بین آنان30 نفر به عنوان نمونه آماری با روش نمونه گیری در دسترس و گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمایش محتوای بسته مغز برتر (آقا پناه، 1388) با شیوههای فعال طی 12 جلسه 60 دقیقهای آموزش داده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه، خلاقیت (عابدی،1372)، آزمون حافظه وکسلر(شهیم، 1373 ) و مهارت تمرکز (سواری و اورکی، 1394) بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 24 تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش بستۀ مغز برتر بر افزایش تمرکز و خلاقیت شرکتکنندگان درمرحله پسآزمون و پیگیری تاثیر معناداری داشتهاست (05/0>p) اما در نمرات عملکرد حافظه تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: این تحقیق نشان داد که آموزش بستۀ مغز برتر با استفاده از تکنیکهای محاسبات سریع ریاضی و تصویر ذهنی به روشهای جذاب و خاص با استفاده از طنز و داستان سازی، موجب استفاده همزمان دانشآموزان از دو نیمکره مغز شده و قدرت تمرکز و خلاقیت آنان را افزایش دادهاست. بنابراین میتوان به منظهور تسهیل یادگیری و ایجاد اشتیاق تحصیلی، از این روش بعنوان یک روش جدید با اثرات نسبتا پایدار برای افزایش تمرکز و خلاقیت دانش آموزان دبستانی استفاده نمود.
Background and Purpose: The present study aimed to investigate the effectiveness of Maghz e bartar package intervention on Concentration, memory, and creativity in primary school students in Isfahan city. Methods: The method of the present study was Quasi-experimental with pre-test, post-test design and one-month follow-up with the control group. The statistical population of the study included all students in the fifth grade in 1397-1397 That Among them, 30 people were divided into experimental and control groups as a statistical sample by available sampling method and random assignment. For the experimental group, the content of the Maghz e bartar package (agha panah, 1388) was trained whit active methods during 12 sessions of 60 minutes. Data collection tools were creativity questionnaire (Abedi, 1372), Wechsler memory test (Shahim, 1373) and Concentration Skill Questionnaire(Savary and Oraki, 1394). Data were analyzed using repeated measures analysis of variance using SPSS software version 24. Results: The results indicated that Maghz e bartar package training had a significant effect on increasing participants' Concentration and creativity in post-test and follow-up stages (p Conclusion: This study showed that the training of the Maghz e bartar package using fast mathematical calculation techniques In a mental way , memory enhancement techniques and using special planning has caused students to use both hemispheres of the brain simultaneously and has increased their concentration and creativity. Therefore, To facilitate learning this method can be used as a new approach with relatively lasting effects to increase the concentration and creativity of primary school students .
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش بسته ی مغز برتر بر افزایش تمرکز و خلاقیت شرکت کنندگان در مرحله پس آزمون و پیگیری تأثیر معناداری داشته است (٠٠٥ کلید واژه ها: تمرکز، حافظه ، خلاقیت ، بسته مغزبرتر، دانش آموزان دبستان .
یکی ع از این بسته ها، بسته آموزشی مغز برتر است که در سال های اخیر به طور مکرر از طریق رسانه ملی تبلیغ شده و تعدادی از خانواده ها برای افزایش تمرکز، خلاقیت و حافظه فرزندان خود از ف آن استفاده میکنند، تهیه کنندگان این مجموعه ادعا میکنند این آموزش ها قادر به افزایش قدرت تمرکز، حافظه و خلاقیت شده و با استفاده از تکنیک های محاسبات سریع ریاضی ، تکنیک های تقویت حافظه و با استفاده از برنامه ریزیهای خاص باعث میشود دانش آموزان ان ب از دو نیمکره مغزشان به صورت همزمان استفاده کرده و قدرت حافظه و تمرکز خود را به خ همراه یادگیری مباحث ریاضی به روش ذهنی افزایش دهند.
سایر روش های استفاده شده در این بسته آموزشی مانند داستان سازی برای حفظ لغات و معانی آنها بر پایه تصویرسازی ذهنی و استفاده از خلاقیت برای فعال کردن نیمکره راست است و برای سن دبستان که دانش آموزان از ذهن باز و قدرت تخیل بالایی برخوردارند مناسب به نظر میرسد.
مقادیر آزمون لامبدای ویلکز برابر ٠/٥٤، ٠/٢٩ و ٠/٣٦ به ترتیب برای اثرات بین گروهی، درون گروهی و اثر تعاملی مداخله بسته مغزبرتر نشان داد که این شیوه مداخله ای حداقل بر یکی از مقیاس های تمرکز، خلاقیت و حافظه دانش آموزان دبستانی اثربخش بوده ب است .