چکیده:
بیپاسخی پرسش چالشی جدی پیش روی اندازهگیریها در مطالعات بزرگمقیاس است، مطالعاتی که نقشی اساسی در تصمیمگیریها و سیاستگذاری مربوط به آموزش و فرهنگ ایفا میکنند. به دلیل ایجاد سوگیری و خطا در برآورد پارامترهای توزیع نمرهها و شاخصهای روانسنجی، چالش بیپاسخی هم بر فرایند ساخت وسیله اندازهگیری و هم بر استفاده از آن اثر میگذارد. از این رو، هدف این مقاله تأثیر نرخهای مختلف بیپاسخی پرسش را بر تعدادی از این شاخصها و پارامترها تحت سازوکارهای کاملاً تصادفی و غیرتصادفی با استفاده از یک مجموعه داده واقعی شبیهسازی میکند. یافتهها نشان میدهند که بیپاسخی کاملاً تصادفی کمتر از 5 درصد قابل چشمپوشی است مشروط بر آنکه افراد بیپاسخ متفاوت از افراد دارای پاسخ نباشند. در مقابل، اگر بیپاسخی با هر نرخی غیرتصادفی باشد، شاخصهای روانسنجی (آلفای کرونباخ، ضریب پایایی دو نیمه کردن، ضریب روایی) و پارامترهای توزیع نمرهها (میانگین، انحرافمعیار و چارکهای نمرهها) میتوانند دارای سوگیری و نادقیق باشند. همچنین، بیپاسخی غیرتصادفی میتواند به فاصلههای اطمینان عریض و نتایج گمراهکنندهای منجر شود. از این رو، شواهد حاصل از این مطالعه شبیهسازی از حذف افراد بیپاسخ برای رفع مشکل بیپاسخی حمایت نمیکند.
Item nonresponse is a serious challenge to the measurements in large-scale studies which plays a considerable role in decision and policy making about educational and/or cultural issues. This challenge affects both the process of instrument construction and its application because of big error and bias in the estimation of psychometric indexes and scores distribution parameters. Therefore, this paper aims at simulating the effects of different nonresponse rates under completely random and nonrandom item nonresponse by using a real data set. The results show that a nonresponse rate less than 5% can be ignorable under completely random nonresponse where there is no notable difference between respondents and non-respondents. In contrast, psychometric indexes (Cronbach’s alpha, split-half reliability coefficient and validity coefficient) and scores distribution parameters (mean, standard deviation and quartiles) can be biased and inaccurate if the item nonresponse at any rate is nonrandom. In addition, item nonresponse can lead to wide confidence intervals and misleading results. Hence, the simulation findings do not advocate the deletion of non-respondents from a data set as a solution to the nonresponse challenge.
خلاصه ماشینی:
Tourangeau, Rips & Rasinski 4.
حذف افراد داراي بيپاسخي پرسش ، راهکاري ساده و عملي به نظر ميرسد زيرا پس از حذف اين افراد، تنها کساني در نمونه باقي ميمانند که به همه پرسش هاي وسيله اندازه گيري پاسخ داده اند و به راحتي ميتوان نمره کل اين افراد را محاسبه کرد و انواع شاخص هاي روان سنجي و روش هاي آماري را براي مجموعه داده کامل به کار برد.
missing at random (MAR) بيپاسخيهاي کاملا تصادفي يا تصادفي تنها به افزايش خطاي برآورد منجر ميشوند در حالي که بيپاسخي غيرتصادفي دلالت بر تفاوت بين افراد پاسخگو و افراد داراي بيپاسخي پرسش دارد و نمونه را با سوگيري شديد رو به رو مي سازد.
Cao, Tsiatis and Davidian 7.
Mcdonald, Thurston & Nelson 8.
بر اين اساس ، دو پرسش زير پاسخ داده ميشوند: ١ـ آيا همه شاخص هاي روان سنجي و پارامترهاي هنجاريابي از هر نرخ بيپاسخي دچار سوگيري و کاهش دقت برآورد ميشوند يا نرخي از بيپاسخي وجود دارد که بتوان براي برخي شاخص ها ناديده گرفت و افراد داراي بيپاسخي را از نمونه حذف و استنباط را بر اساس ساير افراد نمونه صورت داد؟ ٢ـ ميزان اثرگذاري دو نوع بيپاسخي تصادفي (بدون سوگيري) و بيپاسخي غيرتصادفي (داراي سوگيري) بر سوگيري و خطاي برآورد شاخص هاي روان سنجي و پارامترهاي هنجاريابي چگونه است ؟ روش پژوهش تأثير بيپاسخي تصادفي و غيرتصادفي تحت نرخ هاي مختلف بيپاسخي از طريق 1 شبيه سازي با انتخاب نمونه هاي بوت استرپي مطابق رويه مقاله کرومري و هينز (١٩٩٤) و در قالب الگوي يک طرح آزمايش دو عاملي ٢ با استفاده از نرم افزار SAS/IML بررسي ميشود.