چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی مولفههای اخلاق ارزشیابی از دیدگاه اعضای هیئت علمی و بررسی میزان کاربست آن از دیدگاه دانشجویان بود. روش پژوهش، رویکرد ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی است. مرحله اول کیفی و مرحله دوم کمّی و از نوع توصیفی- پیمایشی است. مشارکتکنندگان بخش کیفی، اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و جامعه آماری بخش کمّی، دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی این دانشگاه به تعداد 6065 نفر بود که با نمونهگیری هدفمند با 16 عضو هیئت علمی مصاحبه شد و 362 نفر از دانشجویان نیز با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. ابزار بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختارمند و ابزار بخش کمّی، پرسشنامه اخلاق ارزشیابی محققساخته شامل 34 گویه بود. برای تحلیل یافتهها از تحلیل محتوای کیفی از نوع عرفی و آزمون t تکنمونهای و t مستقل برای بخش کمّی استفاده شد. یافتههای کیفی شامل 6 مولفه که بهعنوان مولفههای اخلاق ارزشیابی شناسایی شد. نتایج کمّی نشان داد، میزان کاربست مولفه ارتباطات موثر در ارزشیابی مطلوب و مولفههای «سوگیری نکردن در ارزشیابی، ملاحظات اخلاقی در ارزشیابی و پایایی و روایی ابزارهای ارزشیابی» از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد کمتر از میانگین مفروض گزارش شدند. همچنین از دیدگاه دانشجویان کارشناسی مولفههای: ارزشیابی بهمثابه یادگیری، ارزشیابی اصولی و صحیح، ارتباطات علمی موثر در ارزشیابی مطلوب گزارش شدند. بررسی تفاوت میزان کاربست مولفههای اخلاق ارزشیابی بین دانشجویان دختر و پسر نشاندهنده آن است که در مولفههای سوگیری نکردن در ارزشیابی، ارتباطات علمی موثر در ارزشیابی و پایایی و روایی ابزارهای ارزشیابی تفاوت معنیداری وجود دارد و در سایر مولفهها تفاوتی دیده نشد. نظام اخلاقی در آموزش عالی بهویژه در ارزشیابی دانشجویان، منعکسکننده رفتارهای حرفهای و تعهد اخلاقی استادان است.
The aim of the present study was to identify the components of ethics of evaluation in higher education from the faculty members’ viewpoints and its application from students' perspectives. A mixed-method (sequential exploratory) approach focusing on qualitative and quantitative methods was used in the research. The research was conducted in a descriptive-survey design. The participants of the qualitative section were composed of faculty members of Azarbaijan Shahid Madani University and the statistical population of the quantitative section was consisted of MA/MSc and BA/BSc students of Azarbaijan Shahid Madani University (N=6065). Accordingly, 16 faculty members were selected and interviewed via the purposive sampling method. In addition, 362 Students were selected using the proportionate stratified random sampling method. The tool used for the qualitative section was semi-structured interviews technique and the quantitative tools were a Researcher-Made Ethics of Evaluation, which was composed of 34 items. Regarding the data analysis, it was tried to make use of qualitative content analysis (conventional type) for qualitative section and one-sample T-test and Independent T-test were used for the quantitative section. The qualitative findings were categorized into 6 components identified as ethics of evaluation. The quantitative results showed that the application of the component of effective communication in favorable evaluation as well as components of unbiased evaluation, ethical considerations in evaluation and reliability and validity of evaluation instruments were rated lower than the hypothetical mean from MA/MSc students’ viewpoint. Moreover, given the BA/BSc students’ perspective, the components of evaluation as learning, principled and correct evaluation and effective scientific communications in the favorable evaluation were reported. Regarding the difference in the application of components of ethics of evaluation between female and male students, the results indicated that there was a significant difference in such components as unbiased evaluation, effective scientific communications, and the reliability and validity of the evaluation instruments but no difference was observed in other components. The ethical system in higher education, especially in student’s evaluation, reflected professional-scientific behaviors and the sense of ethical commitment on the part of professors.
خلاصه ماشینی:
- بررسي ديدگاه دانشجويان کارشناسي ارشد در کاربست مؤلفه هاي اخلاق ارزشيابي توسط اعضاي هيئت علمي: نتايج آزمون t در جدول (٦) نشان ميدهد ضرايب معنيداري مؤلفه هاي « سوگيري نکردن در ارزشيابي، ارتباطات علمي مؤثر در ارزشيابي، ملاحظات اخلاقي در ارزشيابي و پايايي و روايي ابزارهاي ارزشيابي»، کمتر از ٠/٠٥ بوده بنابراين ميان ميانگين نمره ها براي اين مؤلفه ها در نمونه پژوهشي حاضر با ميانگين مفروض (٣ =M) تفاوت معنيداري وجود دارد.
جدول (٦) نتايج آزمون t تک نمونه اي براي گروه کارشناسي ارشد ميانگين مفروض : ٣ (رجوع شود به تصویر صفحه) - بررسي ديدگاه دانشجويان کارشناسي در کاربست مؤلفه هاي اخلاق ارزشيابي توسط اعضاي هيئت علمي: نتايج آزمون t تک نمونه اي در جدول (٧) نشان ميدهد ضرايب معني داري مؤلفه هاي «ارزشيابي به مثابه يادگيري، ارزشيابي اصولي و صحيح ، ارتباطات علمي مؤثر در ارزشيابي و پايايي و روايي ابزارهاي ارزشيابي» کمتر از ٠/٠٥ بوده و معني دار است .
همچنين در بررسي ديدگاه دانشجويان کارشناسي در ميزان کاربست مؤلفه ها، نتايج آزمون t نشان داد که مؤلفه هاي: «ارزشيابي به مثابه يادگيري، ارزشيابي اصولي و صحيح ، ارتباطات علمي مؤثر در ارزشيابي» با ضريب معني داري کمتر از ٠/٠٥ به دست آمده و بر اين اساس ميتوان نتيجه گرفت که استادان دانشگاه شهيد مدني آذربايجان در کاربرد اين مؤلفه ها در سطح مطلوب قرار دارند.