چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش، ارائه چهارچوب ارزیابی عملکرد در پژوهشسراهای دانشآموزی بود. روش پژوهش، روش ترکیبی اکتشافی از نوع طراحی ابزار بود. جامعه آماری، مسئولان این مراکز بودند که در دو مرحله پژوهش (کیفی-کمی) مشارکت داشتند. در مرحله نخست، پنج مصاحبهشونده با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و پس از تحلیل مضمون مصاحبه، شش شاخص سنجش عملکرد و تعداد 47 نشانگر برای این شاخصها در مرحله اول به دست آمد. در مرحله دوم، پاسخ تمامی 21 مدیر مرکز به شیوه سرشماری در مطالعهای پیمایشی مورد توجه قرار گرفت. ابزار مرحله کمی، پرسشنامه سنجش عملکرد استخراج شده مبتنی بر یافتههای مرحله کیفی بود که ضریب پایایی آن به روش آلفای کرونباخ به میزان 79/0 محاسبه شد. روش تجزیهوتحلیل فرایند تحلیل سلسلهمراتبی بود. یافتههای پژوهش نشان داد که وزن هر یک از شاخصها در سنجش عملکرد متفاوت است. همچنین برای نشانگرهای مربوط به هر شاخص وزنی متناسب با اولویت آنها در سنجش عملکرد معین شد. نتیجه مطالعه حاضر به رتبهبندی پژوهشسراها از نظر عملکردی و تدوین چهارچوب سنجش عملکرد پژوهشسراها در 6 شاخص منجر شد.
The present study was an attempt to provide a framework for performance assessment in student-driven research centers. To do this, an exploratory mixed method (tool design) was used in this study. The statistical population in this study included authorities of these centers who participated in two phases of this research (namely, qualitative and quantitative phases). In the first phase, five interviewees were selected through purposive sampling method. After analyzing the content of the interviews, six performance indicators and 47 indicators for these indicators were obtained in the first phase. In the second phase, the responses of all 21 managers of these centers were considered through a survey study focusing on census method. The quantitative tool used in the quantitative phase included a performance measurement questionnaire extracted from the findings of qualitative phase. The reliability coefficient (Cronbach's alpha) of the latter tools was calculated to be 0.79. The analytic hierarchy process was used in the data analysis stage. The result showed that each of the indicators had a different weight in performance assessment. Then, each indicator was assigned a weight appropriate to its rank in the performance assessment. The results of this research led to the ranking of research centers in terms of performance. Furthermore, a framework has been proposed for performance assessment which was based on 6 main indicators.
خلاصه ماشینی:
بنابراين ، با توجه به تغييرات و تحولات اجتماعي، تدوين چهارچوب ارزيابي عملکرد به منظور تحقق هدف هاي ياد شده ضروري است (ميکلايي و همکاران ، ١٣٩١) و همواره توجه صاحب نظران مديريت و سازمان را به خود معطوف ساخته است (هنري ١، ٢٠٠٤) همچنين تلقي اين سازمان ها به عنوان سيستمي پيچيده امکان توسعه دامنه اي از راهبردهاي خودارزيابي، نظارت بر پيشرفت و گردآوري داده ها و اطلاعات ضروري مورد نياز براي سنجش مستمر را فراهم ميآورد.
جدول (٣) مضامين استخراج شده از مصاحبه ها در زمينه سنجش عملکرد (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) در پاسخ به پرسش دوم در بخش کمي: • وزن هر يک از شاخص هاي سنجش عملکرد به چه ميزان است ؟ وزن هر شاخص مورد توجه قرار گرفته است و براي هر يک از ٦ حوزه سنجش عملکرد که شامل : شاخص هاي مرتبط با جشنواره و مسابقات ، اشاعه فرهنگ پژوهش ، نيروي انساني، مديريت پژوهش سرا، توسعه پژوهش سرا، فضاي آموزشي، اطلاع رساني و اداري است ماتريس مقايسات زوجي تشکيل شد و درجه ارجحيت يا همان وزن نسبي شاخص ها با نرم افزار تحليل سلسله مراتبي ويرايش ١١ محاسبه شد؛ به گونه اي که مجموع اولويت ها برابر يک است .
نتيجه حاصل از اولويت بندي شاخص هاي مذکور نيز همخوان با مطالعات مختلفي است که انجام گرفته و پيش تر به آن اشاره شده است ؛ بر اين اساس به هر يک از شاخص هاي سنجش عملکرد پژوهش سراهاي دانش آموزي اولويت و وزني اختصاص يافت که از رهگذر توجه به رويکرد تحليل سلسله مراتبي به دست آمده است .