چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش، ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه محققساخته اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی در نوجوانان بود. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش همه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 97- 1396 بود که در نمونه 514 نفر از آنها به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه از دو دیدگاه نظریه کلاسیک و نظریه جدید اندازهگیری استفاده شد. در قسمت یافتهها بعد از تأیید روایی صوری و محتوایی پرسشنامه، روایی سازه ابزار با استفاده از نظریه کلاسیک (تحلیلهای عاملی) مورد تأیید قرار گرفت. در حالت کلی، تحلیل گویهها با استفاده از نظریه پرسش-پاسخ بعد از رعایت پیشفرضهای تکبعدی بودن و استقلال موضعی نشان داد که هیچیک از مقادیر خیدو معنیدار نیستند که این مطلب نشاندهنده مطلوب بودن مدل برای برازش دادهها بود. همچنین بررسی پارامتر گویهها و شیبهای آنها نشاندهنده قدرت تمیز مطلوب و تابع آگاهی (بهجز گویههای 4 و 29) بیانگر اعتبار مطلوب آنها بود. درمجموع میتوان گفت که پرسشنامه اعتیاد به شبکههای اجتماعی از منظر نظریه کلاسیک و نظریه پرسش- پاسخ از ویژگیهای روانسنجی مطلوبی برخوردار است و میتوان آن را بهعنوان ابزار مناسب برای تشخیص در نوجوانان به کار برد.
The purpose of this correlational study was to develop and examine the psychometric properties of a researcher-made questionnaire on addiction to virtual social networks in adolescents. The statistical population of this study included all female high school students in Tehran city during the School Year 2017-2018, among whom 514 students were selected through multi-stage cluster sampling method. The psychometric properties of the questionnaire were examined through classic and modern theories. In the results section, the face and content validity of the questionnaire were confirmed. Next, the construct validity of the tool was confirmed through classic theory (factor analysis). In general, the data analysis (through item response theory) met one-dimensionality and local independence and led to the following conclusions: none of the chi-squares was significant that indicated that the model was embedded with suitable level of goodness of fit. In addition, examination of items and their slopes showed that they had suitable discrimination parameters as well as great validity because of information functions (except for items 4 and 29). In sum, The Questionnaire on Addiction to Virtual Social Networks had desirable psychometric properties in classic and item response theory and it could be used as an appropriate tool for diagnosis in adolescents.
خلاصه ماشینی:
در حالت کلي، تحليل گويه ها با استفاده از نظريه پرسش - پاسخ بعد از رعايت پيش فرض هاي تک بعدي بودن و استقلال موضعي نشان داد که هيچ يک از مقادير خيدو معنيدار نيستند که اين مطلب نشان دهنده مطلوب بودن مدل براي برازش داده ها بود.
درمجموع مي توان گفت که پرسشنامه اعتياد به شبکه هاي اجتماعي از منظر نظريه کلاسيک و نظريه پرسش - پاسخ از ويژگيهاي روان سنجي مطلوبي برخوردار است و ميتوان آن را به عنوان ابزار مناسب براي تشخيص در نوجوانان به کار برد.
Lam, Peng, Mai & Jing 7.
Meerkerk, Eijnden, Vermulst & Garretsen 2.
Wartberg, Petersen, Kammerl, Rosenkranz & Thomasius 5.
بر اين اساس ، پرسش هاي پژوهش عبارت اند از: ١- مؤلفه هاي اصلي اعتياد به شبکه هاي اجتماعي مجازي بر اساس پ يشي نه موجود کدم اند؟ ٢- آيا پرسشنامه محقق ساخته حاضر از ويژگيهاي روان سنجي مطلوبي برخوردار است ؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.
Andreassen, Torsheim, Brunborg & Pallesen 3.
Ryan, Chester, Reece & Xenos 4.
Kuss, Griffiths, Karila & Billieux نفر از دانش آموزان دوره متوسطه در سطح شهر تهران ، پرسشنامه اعتياد به شبکه هاي اجتماعي مجازي را تکميل کردند.
در اين پژوهش ، تحليل عامل اکتشافي گويه ها نشان داد که وابستگي به شبکه هاي اجتماعي مجازي داراي چند عامل با ارزش ويژه بيشتر از يک است .
Problematic Internet use and psychosocial well-being: Development of a theory-based cognitive-behavioral measurement instrument.
Addiction to social networks on the Internet: A literature review of empirical research.