چکیده:
هدف از اجرای پژوهش، بررسی ویژگیهای روانسنجی درگیری تحصیلی بود که متمرکز بر دو بعد روانشناختی و شناختی است. این پژوهش توصیفی در بین دانشآموزان دبیرستانی شهر درمیان خراسان جنوبی انجام گرفت (2002N=). نمونهای به حجم 400 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامه درگیری تحصیلی را تکمیل کردند. تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل اعتبار بر روی دادهها اجرا شد. یافتهها نشان میدهد که مدل شش عامل مرتبه اول نسبت به مدلهای رقیب از برازندگی بهتری برخوردار است. سه مؤلفه روابط معلم-شاگرد، حمایت همسالان از یادگیری و حمایت خانواده از یادگیری (درگیری روانشناختی) و سه مؤلفه هدفها و آرزوهای آینده، کنترل بر تکالیف مدرسه و انگیزش بیرونی (درگیری شناختی) بهوضوح یک ساختار شش عاملی درگیری تحصیلی را تشکیل میدادند. خردهمقیاسها از اعتبار مناسبی برخوردار بودند. روایی ملاکی مقیاس نشان داد که خودکارآمدی و وظیفهشناسی با خردهمقیاسهای درگیری تحصیلی، همبستگی مثبت و معنیداری دارند. تنها همبستگی وظیفهشناسی با انگیزش بیرونی معنیدار نبود. لذا مقیاس مورد نظر در جامعه پژوهش رواست و توان تبیین ویژگیهای روانشناختی و شناختی درگیری تحصیلی را دارد.
The purpose of this study was to study psychometric properties of the scale of school engagement for student that focuses on psychological and cognitive dimensions. This descriptive study was conducted among high school students in Darmiyan of South Khorasan (N = 2002). For determination of sample size, based on the number of the parameters, that Mueller suggested, 400 students were selected. To collect data, NEO Personality Questionnaire (NEO-FFI), Self-regulated Learning Strategies Questionnaire (MSLQ) and Student Engagement Instrument were applied. Validity of school engagement scale was analyzed by using confirmatory factor analysis and Pearson correlation. The results showed that the school engagement scale in the research community is reliable, and can explain the psychological and cognitive characteristics of student academic engagement. Also, for explaining convergent validity, among efficacy and loyalty with school engagement was observed positive and significant correlation. So, this scale can meet the needs of researchers, teachers, counselors and authorities in education for measuring up the psychological and cognitive dimensions of school engagement in high school students.
خلاصه ماشینی:
Appleton, Sandra, Christenson, Kim & Reschly 5.
Akar-Vural, Yılmaz-Ozelci, Cengel & Gomleksiz 6.
ابزار اندازه گيري مقياس درگيري تحصيلي: اين مقياس را آپلتون و همکاران (٢٠٠٦) براي اندازه گيري درگيري تحصيلي دانش آموزان دبيرستاني در آمريکا طراحي کردند که داراي دو بعد شناختي و روان شناختي است و درمجموع شش خرده مقياس دارد: روابط معلم -شاگرد شامل پرسش هاي ١ - ٩ (مانند در مدرسه من ، بزرگ ترها با دانش آموزان نسبتا خوب رفتار ميکنند)؛ کنترل بر تکاليف مدرسه شامل پرسش هاي ١٠ - ١٨ (مانند آزمون هايي که در کلاس من برگزار مي شود به خوبي تواناييها و استعدادهاي مرا ارزيابي ميکند)؛ حمايت همسالان از يادگيري شامل پرسش هاي ١٩ - ٢٤ (مانند ساير دانش آموزان در مدرسه به من توجه دارند)؛ هدف ها و آرزوهاي آينده شامل پرسش هاي ٢٥ - ٢٩ 1.
نتايج نشان دهنده اين بود که خودکارآمدي با ابعاد روان شناختي (٠/٣٤ =r) و شناختي (٠/٤٢ =r) و هر شش مؤلفه درگيري تحصيلي همبستگي روابط معلم -شاگرد (٠/٣٤ =r)، کنترل بر تکاليف مدرسه (٠/٤٢ =r)، حمايت همسالان از يادگيري (٠/٢١ =r)، هدف ها و آرزوهاي آينده (٠٣١=r)، حمايت خانواده از يادگيري (٠/٢١ =r) و انگيزش بيروني (٠/٣١ =r)] مثبت و معنيداري داشت .
همچنين ، رابطه وظيفه شناسي با ابعاد روان شناختي (٠/٤١ =r) و شناختي (٠٤٥=r) و پنج مؤلفه درگيري تحصيلي (روابط معلم -شاگرد (٠/٣٤ =r)، کنترل بر تکاليف مدرسه (٠/٤٦ =r)، حمايت همسالان از يادگيري (٠/٢٩ =r)، هدف ها و آرزوهاي آينده (٠٣٠=r) و حمايت خانواده از يادگيري (٠/٣٦ =r) مثبت و معني دار بود.