چکیده:
هدف از اجرای پژوهش حاضر، فراتحلیل پژوهشهایی بود که روایی آزمونهای مبتنی بر نقشه مفهومی را بررسی کرده بودند. روشهای نمونهگیری پژوهش، هدفمند و گلوله برفی بودند. پس از حذف پژوهشهای نامربوط، تعداد 29 پژوهش بهعنوان نمونه انتخاب شدند. این پژوهشها شامل مقالهها، پایاننامهها و طرحهای پژوهشی بود که در مجلههای مختلف چاپ شده یا در دانشگاهها و مؤسسات معتبر داخلی و خارجی اجرا شده بودند. از این پژوهشها تعداد 153 اندازه اثر به دست آمد. بعد از بررسی ملاکهای ورود و خروج و حذف دادههای پرت، تعداد 143 اندازه اثر باقی ماند که با نرمافزار CMA ویرایش 2 تحلیل شدند. نتایج فراتحلیل نشان داد که آزمونهای مبتنی بر نقشه مفهومی دارای اندازه اثر ترکیبی 486/. بوده که بر طبق ملاک کوهن برای تحقیقات همبستگی، اندازه اثر بزرگی محسوب میشود. نتایج به دست آمده از فراتحلیل حاضر نشان داد که آزمونهای مبتنی بر نقشه مفهومی از روایی مناسبی برخوردارند و میتوان از این آزمونها برای هدفهای ارزیابی در حیطههای مختلف استفاده کرد.
The purpose of the present research was to perform a meta-analysis on the research that was conducted to evaluate the validity of the concept map-based tests. The sampling methods of the present research were purposive and snowball. After removing the irrelevant research, selected 29 research as sample. This research consisted of the dissertations, articles, and projects that were printed or performed in the different journals, valid universities and institutions in and out of Iran. Of these research obtained 153 effect sizes. After checking the entrance and exit criterions and removing digressive data, remained 143 effect sizes that analyzed by CMA software version 2. The meta analysis results showed that concept map-based tests have possessed mix effect size ./486 that according to the Cohen criterion, it is a large effect size in the correlational research. The results of the present meta-analysis showed the concept maps-based tests possess an appropriate validity and can be used for evaluation aims in the various domains.
خلاصه ماشینی:
نتايج به دست آمده از فراتحليل حاضر نشان داد که آزمون هاي مبتني بر نقشه مفهومي از روايي مناسبي برخوردارند و ميتوان از اين آزمون ها براي هدف هاي ارزيابي در حيطه هاي مختلف استفاده کرد.
Yin, Vanides, Ruiz-Primo, Ayala & Shavelson 3.
Liu, Lin, & Tsai 2.
Watson, Pelkey, Noyes, & Rodgers 4.
McClure, Sonak & Suen 4.
Reiska, Soika, Möllits, Rannikmäe & Soobard 2.
Ekin, Ulucinar Sagir, Saltan 3.
Glass نتايج فراتحليل ميتواند در زمينه وجود ناسازگاريها، تعارضات يا تناقضات در نتايج پژوهش ها، تعيين اندازه اثر کلي، تشخيص متغيرهاي تعديل کننده احتمالي، تشخيص حوزه هاي پژوهشي مسئله دار و تشخيص حوزه هايي که پژوهشگران گذشته به آن توجه نکرده اند نيز راهگشا باشد (ايزانلو و حبيبي، ١٣٩٠).
Borenstein, Hedges, Higgins & Rothstein 2.
بر اساس هر دو شاخص ناهمگني، مشخص شد که متغيرهاي تعديل کننده در بررسي روايي نقشه هاي مفهومي تأثير معني داري دارند بنابراين مدل تصادفي به عنوان مدل فراتحليل انتخاب شد و اندازه اثر ترکيبي همان مقدار ٤٨٦/.
جدول (٨) اندازه اثر ترکيبي مدل تصادفي روايي نقشه هاي مفهومي بر اساس نوع آزمودنيهاي (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج فراتحليل در زمينه نقشه متغير تعديل کننده نوع آزمودنيهاي مورد استفاده در پژوهش ها (جدول ٨) نشان داد که اندازه اثر ترکيبي با مدل تصادفي در پژوهش هايي که آزمودنيها دانش آموز بودند برابر با ٤٩٧/.
همچنين در مورد نقشه متغيرهاي تعديل کننده نيز نتايج نشان داد که اندازه اثر ترکيبي در پژوهش هايي که روش برآورد روايي نقشه هاي مفهومي از نوع افتراقي بود برابر با ٥٦٧/.
Concept mapping assessment in medical education: A comparison of two scoring systems.