چکیده:
پژوهش حاضر با هدف کاوشی بر ارزیابی کیفیت برونداد و دستاوردهای پژوهش دانشگاهی از منظر کنشگران تولید دانش در یکی از دانشگاههای دولتی بزرگ کشور اجرا شد. رویکرد پژوهش، کیفی و روش مطالعه موردی با تکنیک همسوسازی بود. بدین منظور، در مرحله اول به بررسی و مداقه در پیشینه نظری و پژوهشی مبحث ارزیابی کیفیت برونداد و دستاورد و دستاوردهای پژوهشی و در مرحله دوم، مصاحبههای عمیق با اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز اقدام شد. جامعه آماری این پژوهش در مرحله دوم، استادان دانشگاه شیراز مشتمل بر 610 نفر بود. بر اساس روش نمونهگیری ملاکی و تکنیک اشباع نظری، تعداد 24 نفر از استادان گروههای آموزشی فنی- مهندسی، کشاورزی، انسانی و علوم پایه که حداقل درجه دانشیاری در حوزه تخصصی خویش را داشته و در پنج سال اخیر بهعنوان پژوهشگر برگزیده استانی و یا کشوری تعیین شدهاند، برحسب مورد مطالعه، انتخاب شدند و با آنان مصاحبه عمیق به عمل آمد. مجموع یافتههای به دست آمده از این پژوهش، کیفیت برونداد و دستاورد پژوهش دانشگاهی را در دو مؤلفه «کیفیت انتشارات حاصل» و «کیفیت ارائه و جایگاه پژوهش» و به ترتیب در پنج شاخص «کیفیت نشریه»، «همراستایی با شاخصهای علمسنجی»، «اعتبار پژوهش»، «نوآوری و کارآمدی» و «کاربردی و اصیل بودن» مجموعاً در 32 نشانگر شناسایی کرد.
The present research was conducted to evaluate the quality of academic research outcomes from the perspective of knowledge production actors in one of the major universities in Iran with qualitative approach, case study method and triangulation technique. The study method was qualitative case study. For this purpose, in the first stage, we examined and studied the research background on the quality of research outcomes and in the second phase we conducted in-depth interviews with faculty members of Shiraz University. Statistical population were 610 faculty members of Shiraz University. We selected 24 members in four groups of humanities, engineering, agriculture and veterinary sciences and basic sciences that have at least a degree of associated professor and have been selected as the top researcher in the last five years with criteria sampling method. The results of this research explored the quality of academic research in two components of "quality of publications" and "quality of presentation and maturity of research" and, respectively, in five indicators of "quality of the publication", "alignment with the indicators of scientometrics","Research credibility "," Innovation and efficiency "and" Applicability "were identified in a total of 32 indicators.
خلاصه ماشینی:
ir) ∗∗ دانشجوي دکتري مديريت آموزشي، دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه شيراز ∗∗∗ دانشيار دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه شيراز ∗∗∗∗ عضو هيئت علمي سازمان سنجش آموزش کشور مقدمه مدت زمان زيادي است که مقوله تعيين کيفيت برون داد و دستاوردهاي پژوهشي در محافل علمي مختلف مطرح ميشود؛ اما آنچه مسلم است ، با همه ملاکهاي اندازه گيري فعلي، امکان برآورد ارزش کيفي يک پژوهش به طور کامل ميسر نيست (سهيلي، شريف مقدم ، موسوي چلک و خاصه ، ١٣٩٤).
Practical Seminar of research Evaluation, Berlin کنکاشي در ادبيات نظري موجود و مطالعات تجربي نشان ميدهد که برون داد و دستاوردهاي پژوهش ، فعاليت ها يا دستاوردهاي تحقق يافته يک برنامه پژوهشي همچون يافته هاي پژوهش ، مقاله هاي منتشر شده ، روش هاي ارائه توسعه يافته و معتبر و همچنين امکانات پژوهشي ساخته شده يا ارتقا يافته هستند (کميته پژوهش ملي، ٢٠٠٨).
لذا کاوش يافته هاي پژوهش ها نشان دهنده آن است که با وجود گستردگي و تنوع برون داد و دستاوردهاي پژوهشي ذکر شده ، آنچه ملاک اندازه گيري کميت و کيفيت اين برون داد و دستاوردها به شمار ميرود مشتمل بر تعداد توليدات علمي، نرخ پذيرش مقاله ها (حاکي از نسبت مقاله ها يا کنفرانس هاي ارائه شده در مقايسه با تعداد ارائه شده )، تعداد استنادها، ميانگين استناد به ازاي هر مورد، شاخص هرش ، خوداستنادي و چاپ مقاله ها در مجلات Q١ و Q٢ و درنهايت اندازه گيريهاي کتابشناختي است (طاهري، قضاوي، زاهد و سليمان زاده نجفي، ١٣٩٤؛ کرامت فر و رفيعي خشنود، ١٣٩٥؛ بيل و همکاران ١، ٢٠١٦).