چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی ادراک معلمان درباره طرح ارزشیابی توصیفی در مدرسههای ابتدایی بود. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارنگاری بود. شرکتکنندگان در پژوهش 32 نفر از معلمان شهر سبزوار در سال تحصیلی 96-1395 بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته گردآوری و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تجزیهوتحلیل شد. از مجموع 127 کد مفهومی یافتههای این پژوهش، در کدهای محوری مربوط به دانشآموزان (راحتطلب شدن دانشآموزان، کم شدن استرس، کاهش سواد، مشخص نشدن توانایی واقعی، سردرگمی، کاهش انگیزه تحصیلی، کاهش رقابت سازنده، جمعیت زیاد) و محورهای مربوط به معلم (وقتگیر بودن، سلیقهای عمل کردن، نبود امکان مقایسه دانشآموز با خودش، ایجاد فرصت برای معلمان کم انگیزه، دخالت مدیریتها در ارزشیابی) و والدین نیز در محور رضایت نداشتن و آگاهی والدین قابل ترسیم است. نتایج پژوهش نشان داد که طرح ارزشیابی توصیفی دارای ضعفهایی است که میتوان این ضعفها را در رابطه با اثراتی که بر دانشآموز، معلم و والدین دارد، بیان کرد.
The purpose of the present study was to investigate the viewpoints of elementary teachers on the descriptive evaluation project in elementary schools. Accordingly, a phenomenological qualitative research method was applied. The participants of the study were 32 teachers from Sabzevar city in the academic year of 2016-2017. They were selected by objective sampling method. Data were collected using semi-structured interviews and analyzed by Strauss and Corbin method in three stages of open, axial and selective coding. Out of 127 conceptual codes of the research findings, the student-centric codes (Students becoming comfort-loving, stress being reduced, literacy being reduced, real capability not recognized, confusion, reduced academic motivation, Reduced constructive competition, high population), teachers-related axes (being time-consuming, personalization, no chance for students’ self-comparison, enhancing chances for teachers with low level of motivation, the involvement of managers in evaluation) and parents (also focused on their lack of consent and awareness) could be traced. The results of the study showed that the descriptive evaluation plan has weaknesses that can be expressed in terms of the effects they have on students, teachers and parents.
خلاصه ماشینی:
از مجموع ١٢٧ کد مفهومي يافته هاي اين پژوهش ، در کدهاي محوري مربوط به دانش آموزان (راحت طلب شدن دانش آموزان ، کم شدن استرس ، کاهش سواد، مشخص نشدن توانايي واقعي، سردرگمي، کاهش انگيزه تحصيلي، کاهش رقابت سازنده ، جمعيت زياد) و محورهاي مربوط به معلم (وقت گير بودن ، سليقه اي عمل کردن ، نبود امکان مقايسه دانش آموز با خودش ، ايجاد فرصت براي معلمان کم انگيزه ، دخالت مديريت ها در ارزشيابي) و والدين نيز در محور رضايت نداشتن و آگاهي والدين قابل ترسيم است .
Black, Williams & Boston 2.
Peer Debriefing جدول (١) نمونه اي از کدگذاري باز، محوري و گزينشي حاصل از يافته هاي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) ١- راحت طلب شدن دانش آموزان معلم شماره ١ معتقد بود: «دانش آموزان در اين ارزشيابي خيلي بيخيال و راحت شدند و سعي و تلاشي که در گذشته براي نمره داشتند الآن ندارند».
٦- کاهش انگيزه تحصيلي معلم شماره ١٥ گفت : «نکته ديگر درباره ارزشيابي توصيفي کم رنگ شدن رقابت ميان بچه ها است که باعث شده برخي از آنها انگيزه کمتري براي تلاش داشته باشند و معلم با روش هاي مختلف براي يادگيري انگيزه ايجاد کند.
We had to do intelligent thinking during recent PE': students' and teachers' experiences of assessment for learning in post-primary physical education.
Assessment and Learning in the Primary School.