چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی رابطه میزان سواد رسانهای با تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا است. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شامل همه دانشجویان کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان بود که در سال تحصیلی 97-98 مشغول به تحصیل بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 500 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از دو پرسشنامه (پرسشنامه محققساخته سنجش سواد رسانهای و پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی ریکتس، 2005) گردآوری و روایی محتوای آنها نیز تأیید شد. پایایی پرسشنامهها نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 74/0 و 85/0 به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون گامبهگام نشان داد که بین سواد رسانهای و تفکر انتقادی دانشجویان رابطه مستقیم وجود دارد. به عبارت بهتر هرچه میزان سواد رسانهای افزایش پیدا کند تفکر انتقادی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و اگر سطح مهارت سواد رسانهای پایینتر باشد، تفکر انتقادی دانشجویان نیز در سطح پایینی خواهد بود. همچنین مشخص شد همه مؤلفههای سواد رسانهای توانایی پیشبینی میزان تفکر انتقادی دانشجویان را دارند.
The purpose of this study was to determine the relationship between literacy rate and Critical thinking of undergraduate students at Bu-Ali Sina University. This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of nature. The statistical population of the study were all students of Hamedan University of Bu Ali Sina who were studying in the academic year of 98-97. Based on the Karjesi and Morgan tables, 500 people were selected using a comparative stratified sampling method. Data collection was done by means of two questionnaires (Researcher-made Literacy Questionnaire and Rickets Critical Thinking Survey Questionnaire 2005). The content validity of the questionnaire was confirmed. The reliability of the questionnaires was also obtained by calculating the Cronbach's alpha coefficient as 0.74 and 0.85. To analyze the data, descriptive and inferential statistics- such as mean, percent, Kolmogrov-Smirnov test, single-group T test, Pearson correlation test and stepwise regression test- were used in the spss software environment. Based on the findings of the present study, the rate of literacy and critical thinking of undergraduate students at Bu-Ali Sina University is higher than the average (3). Also, the results of Pearson correlation tests and stepwise regression show that there is a direct correlation between literacy and students' critical thinking; in other words, the higher the level of Media Literacy, the more cognitive thinking will increase and if the level of literacy skills is lower, the student's critical thinking will be at a low level too, and it is obvious that all components of the Media Literacy can predict the student's critical thinking.
خلاصه ماشینی:
رابطه ميزان سواد رسانه اي با تفکر انتقادي دانشجويان The Relationship between Media Literacy Rates and Students’ Critical Thinking تاريخ دريافت مقاله : ٩٨/٠٢/١٥ فرهاد سراجي× مجيد شريفي×× جواد هدايتي××× سعيد شريفي×××× هدف از اجراي اين پژوهش ، شناسايي رابطه ميزان سواد رسانه اي با تفکر انتقادي دانشجويان کارشناسي دانشگاه بوعلي سينا است .
در عصر حاضر و با توجه به تلاقي دو پديده بسيار مهم «فناوري و رسانه » در عرصه فرهنگ جهاني، روش هاي يادگيري ما درباره جهان نيز در اين فرهنگ به چالش کشيده شده و آموزش ، معنا و مفهوم ديگري پيداکرده است ؛ بدين معنا که ديگر صرف توانايي خواندن و نوشتن کلمات چاپي براي سواد داشتن کافي نيست ؛ بلکه افراد بايد توانايي تحليل انتقادي پيام هاي قدرتمند فرهنگ چندرسانه اي را داشته باشند و با اشکال و شيوه هاي رسانه اي مختلف عقايد خود را بيان کنند.
بوربور، فقيهي و يزدان پناه (١٣٩٧) نيز در پژوهش خود رابطه ميزان سواد رسانه اي با ميزان رشد مهارت هاي اجتماعي و تفکر انتقادي را در جوانان بررسي کردند و به اين نتيجه دست يافتند که سواد رسانه اي ديجيتالي بر تمامي ابعاد مهارت هاي اجتماعي (احترام به ديگران ، رعايت مقررات ، انجام وظيفه ، فعاليت گروهي و تحمل پذيري) و تفکر انتقادي جامعه مورد مطالعه تأثير مثبت و معني داري داشته است .
)به تصویرصفحه مراجعه شود) شکل (١) مدل مفهومي پژوهش هدف ها و پرسش هاي پژوهش هدف کلي از اجراي اين پژوهش ، شناسايي رابطه ميزان سواد رسانه اي و تفکر انتقادي دانشجويان کارشناسي دانشگاه بوعلي سينا بود.