چکیده:
اهداف: شیوع بیماری ویروسی جدید در ووهان چین در دسامبر سال 2019، در مدت زمان خیلی کوتاهی، به دلیل سرعت انتشار ویروس منجر به یک پاندمی جهانی شد. این مقاله قصد دارد با استفاده از اصول و روشهای مرور نظاممند منابع موجود به بررسی الزامات ارائه خدمات بهداشت روان هنگام شیوع بیماری کووید 19 بپردازد.
مواد و روش ها: یک جستوجوی جامع در پایگاههای اطلاعاتی بینالمللی پابمد، NLM Gateway، ISI و اسکوپوس انجام شد. همچنین پایگاههای سایک اینفو و بانک اطلاعاتی CINAHL نیز جستوجو شدند. ریشههای واژگانی اصلی برای شکلگیری استراتژی جستوجوی کلمات «Covid»،«mental health»،«care»،«services» بودند. تمام مقالات مربوط بدون در نظر گرفتن زمان انتشار و زبان مقاله جمعآوری شدند. از آنجا که با توجه به ماهیت انتشارات، انجام یک بررسی رسمی سیستماتیک امکانپذیر نبود، تصمیم گرفته شد از ترکیب مرور سیستماتیک و یک مرور روایتی به عنوان مکمل برای پوشش تمام حوزهها استفاده شود.
یافته ها: از هشتاد مقاله بهدستآمده بعد از حذف موارد تکراری، 58 مقاله وارد مراحل سهگانه پالایش شد. این مراحل مبتنی بر جستوجو در عنوان، خلاصه و متن کامل مقاله بود و درنهایت، چهار مطالعه گزارش شده، مورد استخراج اطلاعات قرار گرفت. یافتههای مربوطه، نکات کلیدی و نتایج تحقیق خلاصه شده در مولفههای اصلی زیرساختها و منابع شامل: سیاستگذاری برای گروههای در معرض خطر، رویکردهای مختلف در ارائه خدمات بهداشت روان، بسترهای غیرمستقیم برای ارائه خدمات بهداشت روان، نگرشهای پیگیری و تحقیقات تکمیلی بود.
نتایج: اصلی مطالعه نشان داد که بسیاری از مطالعات به بررسی پیامدهای جنبههای جسمی و علائم تشخیصی بیماری پرداختهاند. در چنین مواردی، جنبههای سلامت روان یا کمتر دیده شده و یا مورد غفلت قرار گرفته است. در زمینه پیامدهای سلامت روان، توجه فوری و اولویت دادن به برنامههای فشرده برای ارزیابی سلامت روان، آمادگی برای خدمات حمایتی، درمان و پیشگیری مورد تاکید قرار گرفته است.
نتیجه گیری: هنگام بهکارگیری مداخلات بهداشت روان، به منظور بهبود خدمات، علاوه بر توجه به محدودیتها و چالشهای اجرایی باید به نگرش گروههای هدف و ترجیحات آنها نیز توجه شود.
Objectives: After the outbreak of a new viral disease in Wuhan, China, in late December 2019, COVID-19 in a very short time and rapidly became a global pandemic. Through a systematic review, the present paper investigated the requirements of Mental Health Services during the COVID-19 outbreak.
Methods: A comprehensive search was conducted through PubMed and NLM Gateway (for MEDLINE), Institute of Scientific Information (ISI), and Scopus. PsychINFO and CINAHL data banks were also searched. The primary roots for the development of the search strategy developed based on the keywords of “Covid”, “mental health”, “care”, “services”. All relevant studies were included without any limitation of publication time or the papers’ language as it was not possible to conduct a formal systematic review given the nature of the publications. Instead, it was decided to conduct a mixed systematic and complementary narrative review covering different interested domains.
Results: Out of 80 papers, after excluding duplications, 58 articles were selected for the refinement process. Three refining steps based on the titles, abstracts, and full texts led to data extraction from 4 eligible papers. Considering the importance of the problem, related findings, key points, and research findings were summarized and presented in terms of critical components of infrastructure and resources, including policy for at-risk groups, different approaches to mental health service delivery, indirect contexts for mental health service delivery, follow-up attitudes, and complementary research. The results of the study indicate that many studies considered the consequences of physical aspects and diagnostic symptoms. Thus, aspects of mental health have been either less focused or even neglected. In mental health consequences, immediate attention and intensive programs to assess mental health, preparation for support and treatment, and prevention services are emphasized.
Conclusion: During the implementation of mental health interventions, to improve services and to consider the limitations and challenges of implementing programs, it is necessary to pay attention to the attitudes of target groups and their preferences.