چکیده:
یکی از آفتهای دینداری، تحریف در محتوای دین است. قرآن مجید و روایات معصومان مهمترین منبع دین هستند که همواره مورد سوءقصد بدخواهان واقع شدهاند. به دلیل اعجاز بیانی، آیه حفظ، آیه عدم ورود باطل در قرآن و همچنین به دلیل اهتمام ویژه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، اهلبیت علیها السلام و مسلمانان بر نگهداری آیات الهی، قرآن از تحریف لفظی مصون بوده؛ ولی از تغییر در محتوای آیات و مصادیق آنها در امان نمانده است. حکام جور برای تنزیه خود و صحیحسازی ایده و عملکرد خویش، دست به تحریف معنوی آیات و روایات نبوی زدند و مردم نیز به دلیل فاصله گرفتن از ثقل اکبر، از مطالب انحرافی استقبال کردند و خود را از معارف ناب اسلام محروم ساختند. پژوهش پیشرو به صورت توصیفی تحلیلی به مسیله تحریف معنوی و مصادیق آن پرداخته است. تحریف معنوی صورتگرفته در آیات و روایات تاثیر مهمی بر تغییر باور و شناخت مردم و در نهایت عمل آنها داشته است. تعصب، دنیاطلبی، حقد و کینه، تقدسزدایی از چهره پیامبر و منزلتبخشی به خلفاء، از جمله عوامل تحریف معنوی است.
One of the problems with religiosity is the distortion of religion. The Holy Quran and the traditions of the infallible (PBUT) are the most important sources of religion that have always been attacked by malicious people. Although the Quran has been protected from verbal distortion because of its expressive miracle, God's promise to protect the Quran (15:9), the impossibility of the entrance of vain in the Quran, and the special attention of the Prophet, ahl al-Bayt (PBUT) and Muslims in preserving the divine verses, but the content of its verses and their examples has not been immune from distortion during the time. The tyrant rulers distorted the verses and traditions semantically in order to purify themselves and confirm their ideas and actions and the people welcomed the deviant content because of their distance from the ahl al-Bayt (PBUT), and thus they deprived themselves of the pure teachings of Islam. Using a descriptive-analytical method, this paper studies the issue of semantic distortion and its examples. Semantic distortion in the verses and traditions has had a significant impact on people's beliefs and knowledge and ultimately their actions. Prejudice, worldliness, hatred and malice, desecration of the Prophet and giving status to the caliphs are among the causes of semantic distortion.
خلاصه ماشینی:
بیشک این تحریف در کتاب خدا رخ داده و در آیاتی، تفسیر قرآن به غیر معنای اصلی و حقیقی صورت گرفته است (خوئی، 1430ق، ص 197).
خوارج یکی از گروههایی بودند که به تحریف معنوی قرآن دست زدند و آیات الهی را با تحريف حقايق و تفسير به رأى، پلی برای رسیدن به مقاصد خود قرار داده بودند.
درحالیکه آیه در شأن اميرمؤمنان و حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین( نازل شده و شواهدی از تفاسیر اهلتسنن نیز بر این قول موجود است (ميبدى، 1371، ج10، ص319ـ321).
سيوطى ذیل فراز «و يطعمون الطعام على حبه» (انسان: 8) آورده است: «ابنمردویه از ابنعباس نقل کرده است؛ این آیه در شأن علیبن ابیطالب( و فاطمه دختر رسول خدا( نازل شده است» (سیوطی، 1404ق، ج6، ص299).
البته همانگونه که دشمنان دین، دست به تحریف محتوای آیات قرآن کریم زدند، اهلبیت( و شاگردان ایشان نیز به خنثا کردن این دسیسه پرداختند و آنان را در دستیابی به اهداف شوم خود ناکام گذاشتند.
تحريف در روايات تحریف معنوی نهتنها در آیات، بلکه در روایات نیز صورت گرفته است؛ زیرا روایات همچون آیات از ارزش ذاتی برخوردار بوده و مرجع گفتار و رفتار مردم است.
آنچه مهم است، تأثیر این تحریفها بر باورها و نگرشهای مردم است؛ زیرا با تفسیر به رأی، تحریف معنوی آیات و احادیث جعلی، مسلمانان از مفاهیم ناب و صحیح دین محروم شده و دیدگاهی متفاوتی نسبت به اسلام حقیقی پیدا میکنند.