چکیده:
بلوغ؛ رسیدن به رشد جسمی و جنسی که آمادگی تولید مثل در دختر یا پسر پیدا شود و از امور طبیعی است و از موضوعات شرعی نیست ولذا نیاز به بیان شارع ندارد. البته شارع برای تسهیل امر اقدام به ارائه نشانهها نموده. در قرآن به امارات احتلام و حیض و انبات اشاره شده است. روایات ناظر و غیرناظربرآیات، امارة سن را نیز بر این امارات اضافه کردهاند. لذا دیدگاههای مختلف شکل گرفته که یا فقط به روایت استناد جستهاند و معتقدند که بلوغ امری تکوینی-تعبدی است، مانند نظر مشهور که قائل به نه سالگی دردختر و پانزده سالگی در پسر میباشند و یا برخی دیگر با استدلال بر اینکه در آیات بحث سن مطرح نشده، کاملا این اماره را کنار گذاشته و بلوغ را امری تکوینی محض میدانند، و صرفا به امارات تکوینی هم سنخ تکوینی بودن بلوغ بسنده نمودهاند. در این مقاله امارات بر طبق دو دستهی امارات شخصی (حیض، احتلام و انبات) و اماره نوعی وعمومی(سن) بررسی شده است و سپس در مقام جمع بین روایات و آیات و همچنین با توجه به مضمون روایات که به هیچکدام از دو نوع اماره به تنهایی موضوعیت نداده؛ به جمع بین نظرات به عنوان شاخص بلوغ در نظر گرفته شده است! به این صورت که تفاوت در بروز امارات شخصی موجب تفاوت در بلوغ شده و باید توسط اماره ایی عمومی و نوعی مورد ملاک قرار بگیرد و البته نه با اتکا بر سن خاص بلکه با در نظر گرفتن بازه سنی.
Maturity; Achieving physical and sexual development that is ready to reproduce in a girl or a boy is a natural thing and is not a religious issue and therefore does not need to be expressed by the sharia. Of course, the legislator has provided signs to facilitate the matter. The Qur'an refers to the UAE of menstruation and menstruation. Observer and non-observer narrations have added the statistic of age to these verses. Therefore, different views have been formed that have either relied only on the narration and believe that puberty is a formative-devotional matter, such as the popular view that nine-year-olds in girls and fifteen-year-olds in boys, or others arguing that age is discussed in the verses. No, they have completely abandoned this statistic and consider puberty as a purely developmental thing, and they have been satisfied with the developmental type of puberty only to the developmental age. In this article, the UAE is examined according to the two categories of personal UAE (menstruation, eutham and Anbat) and general and general UAE (age) and then as a sum between narrations and verses and also according to the content of the UAE which does not include any of the two types of UAE. It does not matter alone; The sum of comments is considered as an indicator of maturity! In this way, the difference in the incidence of personal emirates causes a difference in maturity and should be considered by a general statistic نوعی and some kind, and of course not based on a specific age but taking into account the age range.
خلاصه ماشینی:
لذا دیدگاههای مختلف شکل گرفته که یا فقط به روایت استناد جستهاند و معتقدند که بلوغ امری تکوینی-تعبدی است، مانند نظر مشهور که قائل به نه سالگی دردختر و پانزده سالگی در پسر میباشند و یا برخی دیگر با استدلال بر اینکه در آیات بحث سن مطرح نشده، کاملا این اماره را کنار گذاشته و بلوغ را امری تکوینی محض میدانند، و صرفاً به امارات تکوینی هم سنخ تکوینی بودن بلوغ بسنده نمودهاند.
به این صورت که تفاوت در بروز امارات شخصی موجب تفاوت در بلوغ شده و باید توسط اماره ایی عمومی و نوعی مورد ملاک قرار بگیرد و البته نه با اتکا بر سن خاص بلکه با در نظر گرفتن بازه سنی.
1-2 بررسی ملاک و ادله: البته مانور اصلی بحث تکوینی محض یا تکوینی و تعبدی بر روی امارة سن میباشد، و گرنه طرفداران دو نظریه اذعان دارند که امارات دیگر بلوغ، یعنی احتلام و انبات و حیض صرفاً تکوینی و طبیعی است و آنچه درامارة سن موجب اختلاف بیشترشده است، وجود روایات مختلف ناظر بر امارۀ سن میباشد.
معتقدین به تکوینی-تعبدی بودن بلوغ پاسخ دادهاند که اگرچه انصاف اين است كه از آيات دربارة بلوغ، برداشتي غير از بلوغ جنسي در رسيدن به حد احتلام و نكاح نميتوان نمود، و ظهور آيات در اين امر بسيار روشن است، ولي منافاتي ندارد كه در روایات علائميمانند تعيين سن براي بلوغ بيان شود كه جنبة تعبدي داشته باشد.