چکیده:
هوشمندسازی یا هوشمند شدن زندگی جمعی از موضوعات فراگیر در عصر حاضر است که به دغدغه ای برای ساختارهای مدیریتی تبدیل شده است.در حوزه هوشمند سازی مشارکت مردمی در آن یکی از ضمانت های نیل به موفقیت ارزیابی می شود . هدف مقاله تبیین عوامل موثر بر مشارکت زنان در هوشمند سازی شهر تهران در بحران کرونا است که با روش پیمایش و با جامعه آماری کلیه زنان 18 سال به بالای مناطق 7 و 8 تهران است که با روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 384 نفر انتخاب شده است. برای تبیین نظری موضوع و استخراج فرضیه ها از نظریه های مشارکت، سرمایه اجتماعی، جامعه شبکه ای بهره گرفته شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که متغیرهای شبکه های اجتماعی و سودمند انگاری هم به طور مستقیم و هم به شکل غیر مستقیم بر متغیر وابسته(هوشمندسازی) تأثیر گذار می باشند. متغیر اعتماد اجتماعی فقط به طور مستقیم بر متغیر وابسته(هوشمندسازی) تأثیر گذار می باشد. همچنین تأثیر کل متغیر اعتماد اجتماعی بر متغیر هوشمندسازی شهر برابر 571/0 می باشد و تأثیر کل متغیر شبکه اجتماعی بر متغیر هوشمندسازی شهر برابر 531/0 می باشد.و تأثیر کل متغیر سودمندانگاری بر متغیر هوشمندسازی شهر برابر 479/0 می باشد.
The smartening or smartening of collective life is one of the pervasive issues in the present age that has become a concern for management structures. In the field of smartening, public participation is considered as one of the guarantees of success. The purpose of this article is to explain the factors affecting women's participation in smartening the city of Tehran in the corona crisis. By survey method and with the statistical population of all women 18 years and older in districts 7 and 8 of Tehran, 384 people were selected by cluster sampling. . Theories of participation, social capital, and network society have been used to explain the subject theoretically and extract the hypotheses. Findings show that social network variables and utilitarianism directly and indirectly affect the dependent variable (intelligence). The variable of social trust only directly affects the dependent variable (intelligence). Also, the total effect of social trust variable on city smartness variable is equal to 0.571 and the total effect of social network variable on city smartness variable is equal to 0.531. And the total effect of utility variable on city smartness variable is equal to 0.547
خلاصه ماشینی:
از ايـن رو در تحقيـق حاضـر هوشمندسـازي شـهر بـا ضرورت بحران کرونا به عنوان حوزه اي در نظر گرفته شـده اسـت کـه مشـارکت شـهروند (زنان ) يکي از ارکان رسيدن به شهر هوشمند است .
و در تحقيق ديگر با عنوان «تئوري شهر هوشمند و ارزيابي مؤلفـه هـاي زيرسـاختي آن در مديريت شهري مورد شناسي: شهرداري تبريز» نشان مي دهند که آنچـه يـک شـهر را بـه سمت هوشمندي پيش ميبرد، تنها استفاده از ابزار الکترونيک و سيستم ارتباطـاتي آن شـهر نيست ؛ بلکه نحوه برنامه ريزي و استفاده از اين ابزار در جهت ارتقاي سـطح کيفـي زنـدگي شهروندان يک شهر است .
از بررسيهاي به عمل آمده در پيشينه تحقيق آنچه مشخص است اين است کـه حضـور شهروندان در استفاده از شبکه هاي اجتماعي و امکانات هوشمند داراي اهميت قابل توجهي است ؛ اما در مقاله نخست تنها حضور زنان بدون احصاء رفع نياز آنان مطـرح مـيشـود يـا دسترسي و آگاهي از نحوه استفاده يا اعتمادسازي و...
سودمندانگاري هوشمندسازي جدول (٢): نمرات و درصد فراواني نظر پاسخگويان در خصوص سودمندانگاري هوشمندسازي شهري )به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اطلاعات جدول بالا، مشاهده مي شود که ميانگين نمره کسب شده برابر ٢/٣٦ بوده که نشان مي دهد سـودمندانگاري هوشمندسـازي شـهري از نظـر پاسـخگويان (رو بـه متوسط ) است .
مشارکت در هوشمندسازي شهر جدول (٦) نمرات و درصد فراواني نظر پاسخگويان در خصوص مشارکت در هوشمندسازي شهر )به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اطلاعات جدول بالا، مشاهده مي شود که ميانگين نمره کسب شده برابر ٢/٠٩ بوده که نشان مي دهد از نظر پاسخگويان ميزان مشـارکت در هوشمندسـازي شـهر در حـد متوسط رو به پاييني است .