چکیده:
سابقه و هدف: مسئله اصلی در آموزش امروز دسترسی به اطلاعات بیشتر نیست در حقیقت یکی از
چالش های دانش آموزان، معنی بخشیدن به حجم محتوایی است که با آن روبه رو میشوند و جذب
هدفمند تمام اطلاعات است. به خاطر انفجار اطلاعات و پیشرفت های همراه با آن در ارتباطات به
رویکردهای جدید نیاز داریم.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به
پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن،
کتابخانه ای است. بدین صورت که از منابع کتابخانه ای نظیر: کتاب، مقاله، منابع خارجی و . . . و
آموخته های محقق استفاده شده است.
یافته ها: از نظر این پژوهش فضای مجازی ابزار و تکنولوژی عصر جدید است به رغم جنبههای سودمند
فراوان، میتواند بسیار آسیبزا نیز باشد. این آسیب زایی گروه های سنی خاصی را تهدید میکند که از
فضای مجازی بیشتر استفاده می کنند. بنابراین، قشر نوجوان و جوان در معرض تهدیدات جدی قرار دارند
بدین ترتیب یکی از تکنولوژی هایی که امروزه در فضای خانه و جامعه مشکل آفرینی میکند و حتی روابط
والدین و فرزندان را تحت الشعاع خود قرار می دهد فضای مجازی است.
نتیجه گیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته میشود که فراهم آوردن امکانات تکنولوژیکی جدید
نمی تواند مسئولیت ما را در برابر فرزندانمان اتمام بخشد بلکه ما را در آغاز راهی پرفراز و نشیب قرار
می دهد که دائم باید در حال یادگیری باشیم تا بتوانیم پا به پای فرزندانمان در عرصه نوین دانش پیش رفته
و آنان را از خطراتی که آرام و بی صدا بر سر راهشان قرار می گیرد آگاه سازیم و نحوه ی صحیح برخورد
با دنیای مجازی را با همه ی رنگ های فریبندهاش به آنان آموزش دهیم
خلاصه ماشینی:
يافته ها: از نظر اين پژوهش فضاي مجازي ابزار و تکنولوژي عصر جديد است به رغم جنبه هاي سودمند فراوان ، ميتواند بسيار آسيب زا نيز باشد.
فضاي مجازي با امکانات و منابع گسترده و عظيمي که در زمينه علم و دانش در اختيار کاربرانش قرار مي دهد و با ويژگيهايي همچون فرازماني، فرامکاني و تعاملي بودن ٢ قابليت هاي زيادي در زمينه تعليم و تربيت به وجود آورده است که قبلا وجود نداشته اند.
face to face بررسي تاثير فضاي مجازي از ديدگاه فلسفه تعليم و تربيت / ١٣١ ساير علوم ، از جمله علوم تربيتي نيز مورد استفاده قرار گرفته است .
تربيت يا آموزش وپرورش ، با رشد و تکامل ، رابطه تنگاتنگي دارد؛ يعني رشد و تکامل ، باعث ظهور استعدادها مي شود آموزش و پرورش آنها را تحقق ميبخشد و جهت ميدهد [٢١] تعريف فضاي مجازي فضاي مجازي مفهومي بين المللي است که يک فناوري ديجيتال گسترده و به هم پيوسته را توصيف ميکند تا وسايل و شبکه هاي گوناگون رايانه اي در انواع و ابعاد مختلف از جمله کامپيوتر، تبلت و گوشيهاي هوشمند را با استفاده از سخت افزار و نرم افزار به هم متصل کند [٢٢].
lorent بررسي تاثير فضاي مجازي از ديدگاه فلسفه تعليم و تربيت / ١٣٥ گرفته ، نشان ميدهد که لذت بخش دانستن فضاي چت بيشتر از جانب پسران ابراز شده است .