چکیده:
هدف این پژوهش، مقایسۀ عوامل مؤثر بر گرایش شهروندان اردبیلی به دریافت اخبار از شبکههای اجتماعی در مقایسه با شبکههای ماهوارهای است. روش تحقیق، پیمایشی بوده و پژوهشگر از تکنیک پرسشنامه استفاده کرده است. جامعۀ آماری، شهروندان اردبیلی بالای 18 سال هستند که از شبکه های ماهوارهای یا شبکه های اجتماعی استفاده میکنند. حجم نمونه، براساس فرمول کوکران، معادل با 400 تن انتخاب شده است. روش نمونهگیری، خوشهای، چندمرحلهای و تصادفی است. یافتهها نشان میدهد پاسخگویان، کسب اخبار از شبکههای اجتماعی را به شبکههای ماهوارهای ترجیح میدهند. از عوامل مؤثر بر این گرایش، میتوان به جذابیتهای محتوایی بیشتر اخبار در شبکههای اجتماعی اشاره کرد. در مقابل، اخبار شبکههای ماهوارهای، در شاخصهایی همچون اعتماد، صحت و شفافیت، سرعت انتشار، بیطرفی، عدم سانسور، موضوعات متنوع و مورد علاقه و نیاز مخاطبان، ارجح هستند.
This research is opting to survey the effective factors on Ardabil’s audience who receive news via social networks in comparison to satellite networks. The methodology of the research surveys and it has applied questionnaire technic. The statistical population of the research is Ardabil’s citizens above 18 years old who use social & satellite networks. Sampling has been done according to Cochran’s formula with 400 persons. This is done by multistage cluster & random sampling. The outcome of the research shows that respondents prefer to receive news from social & satellite networks. On the contrary, satellite news has been preferred for features such as trust-building, accuracy, transparency, speed of circulation, impartiality, uncensored, and a variety of subjects that audiences are looking for.
خلاصه ماشینی:
روش تحقیق این پژوهش ، با هشت فرضیه ، تأثیر متغیرهای : اعتماد، تنوع موضوعی ، صحیح و یا جعلی بودن اخبار، سانسور، سرعت دریافت خبر، رعایت اصل بی طرفی و کیفیت اخبار را در گرایش شهروندان به یکی از رسانه های (شبکه های اجتماعی و ماهواره ای ) و انتخاب آن برای دریافت اخبار را بررسی می کند.
آماره های آزمون فریدمن برای میزان اعتماد مردم (به تصویر صفحه رجوع شود) براساس نتایج جدول فوق ، مشخص است که میزان کای دو با درجۀ آزادی ٢ برابر با ١٣٤/٦ است که در سطح ٠١ فرضیۀ ٢: وجود تنوع و پرداخت به انواع موضوعات خبری با گرایش شهروندان به شبکه های اجتماعی و یا شبکه های ماهواره ای ، رابطۀ معنادار نشان می دهد.
آماره های آزمون فریدمن برای سانسور اطلاعات (به تصویر صفحه رجوع شود) نتایج جدول فوق حاکی از آن است که میزان آمارۀ کای دو با درجۀ آزادی دو برابر با ٣٦٥/٢ است که در سطح ٠٠١ فرضیۀ ٥: سرعت انتشار اخبار در گرایش شهروندان به شبکه های اجتماعی در قیاس با شبکه های ماهواره ای تفاوت معناداری را نشان می دهد.
آماره های آزمون فریدمن برای کیفیت برنامه ها (به تصویر صفحه رجوع شود) نتایج جدول فوق ، حاکی از آن است که میزان آمارۀ کای دو با درجۀ آزادی دو، برابر با ١٧٥/٨ است که در سطح ٠٠١ فرضیۀ ٨: وجود اخبار جعلی (شایعه ) بین گرایش شهروندان به شبکه های اجتماعی در قیاس با شبکه های ماهواره ای تفاوت معناداری نشان می دهد.