چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی تأثیر تولیدات علمی پژوهشگران «مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور» در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس با استفاده از شاخصهای آلتمتریکس ابزار پلامایکس است.
روششناسی: مطالعه حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نوع، توصیفی علمسنجی که با استفاده از روش کتابخانهای و رویکرد آلتمتریکس انجام شده است. جامعه پژوهش، تولیدات علمی پژوهشگران «مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور» نمایهشده در اسکوپوس تا اسفند 1398 است. اطلاعات کتابشناختی، شاخص استناد و شاخصهای آلتمتریکس مقالات استخراج و در فایل اکسل ذخیره شد. نتایج با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی در قالب جداول و نمودار ارائه شد.
یافتهها: 6.81 درصد تولیدات مورد بررسی استناد دریافت کردهاند. بیش از 90 درصد این تولیدات در یکی از 13 عملکرد مربوط به پنج شاخص آلتمتریکس مورد توجه قرار گرفتهاند. شاخص استفاده با 61481 مرتبه بیشترین آمار و شاخصهای رسانه اجتماعی و اشاره، از کمترین میزان برخوردار بودند. از بین عملکردهای مختلف این شاخصها، بیشترین تعداد به عملکردهای مشاهده چکیده، خواندهشدن و مشاهده متن کامل اختصاص داشت. نتایج حاکی از همبستگی مثبت معنادار بین شاخصهای آلتمتریکس و شاخص سنتی استناد دارد.
نتیجهگیری: فعالیت پژوهشگران در رسانههای اجتماعی میتواند افزایش مشاهدهپذیری آثار علمی را به همراه داشته باشد. پژوهشگران میتوانند از این بستر بهعنوان ابزار خود-آرشیوی استفاده نمایند.
Purpose:This paper aims to evaluate the impact of the scientific output of researchers of the Research Institute of Forests and Rangelands in the Scopus using PlumX. Methodology: The study is applied research in terms of the purpose and scientometrics descriptive in terms of type, which has been done using the library method and the altmetrics approach. The research population is the scientific output of the researchers of the Research Institute of Forests and Rangelands, indexed in Scopus until March 2020. Bibliographic information, citation counts, and altmetrics indicators for each article were extracted. Descriptive and analytic analysis were performed and presented in tables and figures. Findings: 81.6% of the reviewed articles have been received citations. Also, more than 90% of these publications were considered in one of the 13 functions related to the five altmetrics indicators. The Usage indicator was the highest with 61481 times and the Social Media and Mention indicator were the least. The results show a significant positive correlation between the citation and altmetrics indicators. Conclustion: Researchers' activity in social media can increase the visibility of scientific outputs. So researchers can use this context as a "self-archiving" tool.
خلاصه ماشینی:
ازاين رو فعاليت هاي مشابه در اين حوزه به اثربخشي پژوهش کمک خواهد کرد؛ بنـابراين ايـن دغدغـه ، پژوهشگران پژوهش حاضر را بر آن داشت تا مطالعه اي پيرامون ارزيابي تأثير پژوهشـي توليـدات علمـي پژوهشـگران «مؤسسه تحقيقات جنگل ها و مراتع کشور» در پايگاه اطلاعاتي اسکوپوس با استفاده از شاخص هاي آلتمتريکس ابـزار پلام ايکس انجام دهند؛ به عبارتي مشخص شود کـه وضـعيت توليـدات علمـي پژوهشـگران ايـن مؤسسـه در پايگـاه اطلاعاتي اسکوپوس برحسب شاخص هاي استنادي و آلتمتريکس و همچنين ميزان همبسـتگي ميـان ايـن شـاخص هـا چگونه است ؟ سؤال هاي پژوهش ١.
ميزان همبستگي ميان عملکردهاي گوناگون پنج شاخص آلتمتريکس (تعداد دفعات استفاده ، ذخيره ، اشاره ، حضـور در شبکه هاي اجتماعي و استناد) توليدات علمي پژوهشگران «مؤسسه تحقيقات جنگل ها و مراتع کشور» با يکديگر و يا تعداد استنادات دريافتي در اسکوپوس چگونه است ؟ ٥.
ميزان همبستگي کلي ميان پنج شاخص اثربخشي پژوهشي (تعداد دفعـات استفاده ، ذخيره ، اشاره ، حضور در شبکه هاي اجتماعي و استناد) توليدات علمـي پژوهشـگران «مؤسسـه تحقيقات جنگل ها و مراتع کشور» با يکديگر و با تعداد استنادات دريافتي در اسکوپوس چگونه است ؟ جدول ٨ نتايج آزمون همبستگي ميان ٥ شاخص آلتمتريکس ابزار پلام ايکس با يکديگر و با اسـتناد بـه مقـالات در اسکوپوس را نشان مي دهد.
Ke, Ahn, & Sugimoto 43 شاخص هاي فعاليت آلتمتريکس و کيفيت مجله هاي علم اطلاعات نمايه شده در اسکوپوس نشان داد تعداد ٢٥٢٤ مقاله حداقل يک بار در رسانه هاي اجتماعي مورد اشاره قرار گرفته بودند (عرفان منش ١٣٩٧).