چکیده:
برای سنجش میزان موفقیت و کارآمدی استراتژیها ابزار مفهومی یکپارچهای وجود ندارد. این پژوهش قصد دارد با مفهومسازی ظرفیت استراتژی چارچوب مفهومی نوین و یکپارچهای برای سنجش استراتژی ارائه کرده و سطوح و ابعاد مترتب بر آن را نیز تبیین نماید. ظرفیت استراتژی مجموعهای از پیشآیندها و پیآیندها است که موفقیت استراتژی در گرو حضور متوازن آنها است. برای به انجام رساندن این پژوهش 24 شرکتکننده از مدیران ارشد و رهبران صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابعاد و سطوح ظرفیت استراتژی با استفاده از تحلیل تمها و کدگذاری دادهها تبیین شد. برای تأیید روایی مدل مستخرج از مصاحبهها، پرسشنامهای طراحی شد و با مشارکت 35 نفر از مدیران ارشد موردبررسی قرار گرفت. سه نوع ظرفیت اعم از تحلیلی، اجرایی-عملیاتی و سیاسی- ارتباطی در سه سطح فردی، سازمانی و محیطی شناسایی و مفهومسازی شدند. ظرفیتهای تحلیلی عمدتاً با اطلاعات و توانایی جذب و کاربرد آنها سروکار دارند. ظرفیتهای عملیاتی/ اجرایی عمدتاً متمرکز بر هماهنگی برای اجرایی کردن استراتژی هستند و ظرفیتهای سیاسی-ارتباطی حول محور حمایت و پشتیبانی از استراتژی قرار دارند. طبق اظهارات پاسخدهندگان مجموعهای متوازن از ظرفیتهای نامبرده برای موفقیت استراتژی حیاتی هستند و شکست استراتژی از توزیع ناموزون این ظرفیتها ناشی میشود.
There is no integrated conceptual tool to measure the success and effectiveness of strategies. This research intends to provide a new and integrated conceptual framework for measuring strategy by conceptualizing the capacity of strategy and also explaining the levels and dimensions of it. Deceleration of economic growth and actual economic stagnation necessitates an analysis and explanation of this situation and search of its external and inner organizational reasons. One of the causes for economic slowdown lies in the fact that most of the superior positions are occupied by unqualified people only because of racial similarities. The present research was done with the purpose of identification of public managers’ mindset in regard to racial similar- to- me effect in the context of organizational appointments using Q methodology. This is a methodologically descriptive research in regard to data gathering and analysis and also an exploratory and qualitative-quantitative mixed one. The statistical population was the whole public managers in Ilam city public organizations. The sampling method was judgmental purposeful methodology. Data gathering tools were semi-structured interview and Q tables. The qualitative part was prepared through semi-structured interviews with 10 public managers and thematic analysis. To gather discourse space 106 subjects were selected. 41 of these were selected as samples. In the qualitative part, with completion of 10 Q tables and data analysis, the individuals’ mindset in every identified group was analyzed. Finally, based on factor analysis results for Q methodology, four mental patterns (demophobia, anthrophobia, metathesiophobia and epistemophobia) were determined in regard to similar- to- me effect in organizational appointment among senior managers of Ilam public organizations. Demophobia was found to be the dominant pattern due to higher number of participants and their dominant position.