چکیده:
علیرغم تعیین مجازات حدی برای ارتکاب جرم مصرف مسکر و سیاست کیفری سختگیرانه در قبال ارتکاب این جرم، لیکن نمیتوان از دو حقیقت در رابطه با مشروبات الکلی، به سادگی عبور کرد؛ اولاً آمارهای رسمی و غیررسمی موجود، حکایت از افزایش روز افزون مصرف الکل در جامعه دارد. ثانیاً شکلگیری اقتصاد زیر زمینی و متعاقباً شیوع مشروبات تقلبی موجب شده تا آسیبهای جسمانی شدیدی از جمله مرگ و از دست دادن اعضای بدن، متوجه مصرفکنندگان این نوع مشروبات الکلی گردد. بر این اساس، سؤال پژوهش پیشرو این است که آیا حکومت اسلامی در صیانت و پاسداری از سلامت شهروندان در برابر آسیبهای ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی وظیفهای دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، چه راهکارهایی در اینباره میتوان ارائه داد؟ تحقیق حاضر با تکیه بر برخی از ظرفیتهای موجود در فقه امامیه یعنی قواعد دفع افسد به فاسد، وجوب دفع ضرر محتمل و ضرورت حفظ نظام جامعه، به این نتیجه رسیده است که پاسداری از سلامت جانی و جسمی شهروندان وظیفه حکومت بوده و هیچ امری نمیتواند در تزاحم با این وظیفه قرار گیرد. بدین لحاظ، دولت بدون جرمزدایی از مصرف مشروبات الکلی، میتواند خدمات سنجش سلامت الکل برای تشخیص مشروبات الکلی تقلبی از غیرتقلبی را به منظور جلوگیری از پیامدهای غالباً جبران ناپذیر آن، در اختیار شهروندان قرار دهد؛ امر مهمی که به هیچ عنوان به معنای تأیید رفتار مجرمانه مرتکبین مصرف الکل نیست.
Despite the imposition of a maximum penalty for the crime of alcohol consumption and a strict penal policy for the crime, the two facts about alcohol cannot be easily overlooked. First; Available official and unofficial statistics show an increasing increase in alcohol consumption in society. Secondly; The formation of the underground economy and the subsequent spread of counterfeit beverages have caused severe physical injuries, including death and loss of organs, to consumers of this type of alcohol. Accordingly, the question of the leading research is whether the Islamic government has a duty to protect the health of citizens against harm caused by the consumption of counterfeit alcohol? If so, what are some solutions? The present study, based on some of the existing capacities in Jaʿfari jurisprudence, namely the rules of repelling More corrupt to Corrupt, the obligation to repel possible harm and the need to maintain the system of society, has concluded that protecting the physical life of citizens is the duty of the government and nothing It can not interfere with this task. Thus, without decriminalizing alcohol consumption, the government can provide citizens with alcohol health testing services to detect counterfeit to non-counterfeit alcohol in order to prevent its often irreparable consequences; Importantly, this does not in any way mean acknowledging the criminal behavior of alcoholics.
خلاصه ماشینی:
ضرورت چاره انديشي حکومت اسلامي در برابر آسيب هاي مشروبات الکلي تقلبي از گذرگاه فقه اماميه هادي گوهري بندپي محمد حسن مالدار چکيده عليرغم تعيين مجازات حدي براي ارتکاب جرم مصرف مسکر و سياست کيفري سخت گيرانه در قبال ارتکاب اين جرم ، ليکن نميتوان از دو حقيقت در رابطه با مشروبات الکلي، به سادگي عبور کرد؛ اولاً آمارهاي رسمي و غيررسمي موجود، حکايت از افزايش روز افزون مصرف الکل در جامعه دارد.
بر اين اساس ، سؤال پژوهش پيش رو اين است که آيا حکومت اسلامي در صيانت و پاسداري از سلامت شهروندان در برابر آسيب هاي ناشي از مصرف مشروبات الکلي تقلبي وظيفه اي دارد؟ اگر پاسخ مثبت است ، چه راهکارهايي در اين باره ميتوان ارائه داد؟ تحقيق حاضر با تکيه بر برخي از ظرفيت هاي موجود در فقه اماميه يعني قواعد دفع افسد به فاسد، وجوب دفع ضرر محتمل و ضرورت حفظ نظام جامعه ، به اين نتيجه رسيده است که پاسداري از سلامت جاني و جسمي شهروندان وظيفه حکومت بوده و هيچ امري نميتواند در تزاحم با اين وظيفه قرار گيرد.
131 با توجه ضرورت مسئوليت دولت در برابر حفظ و پايداري سلامتي افراد جامعه که مورد تأکيد اصل ٢٩ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ٣ نيز قرار گرفته است ، پژوهش حاضر با کنکاش در متون و قواعد فقهي درصدد آن است تا با بهره گيري از ظرفيت هاي فقهي در راستاي کاستن از آسيب هاي غالباً جبران ناپذير و گاهي مرگبار مصرف مشروبات الکلي تقلبي، به اين سؤال اساسي پاسخ دهد که کدام آموزه هاي فقهي، مؤيد وظيفه 1 1.