چکیده:
هدف اصلی از این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت دانش و فرهنگسازمانی با نقش میانجی توانمندسازی کارکنان آموزشوپرورش شهرستان اندیمشک میباشد. این پژوهش ازنظر هدف از زمره تحقیقات کاربردی و ازنظر روش از نوع توصیفی- همبستگی و ازنظر جمعآوری اطلاعات، پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران و معاونان مدارس دخترانه و پسرانه در مقاطع ابتدایی، دوره متوسط اول، دوره متوسطه دوم در شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ تشکیل میدهند که تعداد آنها ۱۹۶ نفر میباشد. از این تعداد۱۳۰ نفر از مدیران و معاونین مدرسه از طریق روش نمونهگیری طبقهای متناسب با استفاده از جدول مرگان –گرجسی انتخاب شد که از این تعداد درنهایت ۱۱۰ پرسشنامه جمعآوری و قابلیت تحلیل نهایی داشت. بهمنظور جمعآوری دادهها سه پرسشنامه استانداردشده تهیه شد. روایی پرسشنامهها به دلیل استاندارد بودن آنها مورد تایید نهایی قرار گرفت. همچنین در مورد پایایی پرسشنامه با استفاده از روش اندازه گیری آلفای کرون باخ محاسبه شد که پرسشنامه مدیریت دانش با ضریب آلفای کرون باخ ۷۴/۰، پرسشنامه فرهنگسازمانی رابینز با ضریب ۸۸/۰ و پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر با ضریب ۷۸/۰ مشخص گردید. یافتههای حاصل از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف تک نمونهای جهت بررسی نرمال بودن نمرات مقیاسهای متغیرهای اصلی پژوهش و (تحلیل مسیر) جهت تعیین رابطه علی مستقیم بین متغیرها و همچنین ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره که با کمک نرمافزارهای AMOS۱۸و SPSS۲۳ مورد تحلیل قرار گرفت و درنهایت نتایج نشان داد که بین مولفههای مدیریت دانش و فرهنگسازمانی و مدیریت دانش با توانمندسازی و فرهنگسازمانی با مدیریت دانش رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد و بین مدیریت دانش و فرهنگسازمانی با نقش میانجیگری توانمندسازی رابطه غیرمستقیم و معنیداری وجود دارد.
The main objective of this research is to investigate the relationship between knowledge management and organizational culture with the mediating role of empowerment staff in Andimeshk city. This research is a descriptive-correlational one in terms of the purpose of applied research and in terms of information gathering, field survey. The statistical population of this study is all managers and deputies of girls and boys in elementary, first, middle and upper secondary schools The second is in Andimeshk city in the academic year 1398-1399, whose number is 196 people. Accordingly, from among the statistical community, 130 school administrators and assistants were selected through stratified sampling method, using a logarithmic chart. Of these, 110 completed questionnaires were completed and finally analyzed. Three standardized questionnaires were prepared to collect data. Validity of the questionnaires was verified as a standard according to the supervisor's opinion. Also, the reliability of the questionnaire was calculated using the Kronbach's alpha method. Knowledge management questionnaire was used with Kronbach's alpha coefficient of 0.74, standardized Robbins organizational culture questionnaire with coefficient of 0.88 and Spreader empowerment questionnaire with a coefficient of 0.78 It turned out. The results of the single-sample Kolmogorov-Smirnov test were used to examine the normality of the scores of the main variables of the research (path analysis) to determine the direct causality of the variables, as well as the Pearson correlation coefficient and multivariate regression that were analyzed using AMOS18 and SPSS23 software. Finally, the results showed that there is a direct and significant relationship between knowledge management components and organizational culture and knowledge management with organizational empowerment and organizational culture. There is a direct and significant relationship between knowledge management and organizational culture with the role of mediation in empowering an indirect and significant relationship