چکیده:
کـودکان جامعـه مـا بـه ویـژه دختـران نیـاز بـه الگویی مناسـب و ممتـاز دارند و ما بـه عنوان یک
مسـلمان شـیعه، الگویـی والتـر و بهتـر از حضـرت فاطمـه زهـراعلیها سلام و حضـرت معصومـه علیها سلام و زینـب کبـری علیها سلام بـرای دختـران و بانـوان نداریـم. مطالعـه چهـره قرآنـی حضـرت زینـب علیها سلام ضمـن ایـن کـه معرفـت و ایمـان انسـان را نسـبت بـه ایـن بانـوی مکـرم اسـل م افزایـش می دهد،
باعـث یادگیـری مهارت هـای اخل قـی و تربیتـی در خانـواده و اجتمـاع می شـود؛ بررسـی ابعـاد
مختلــف وجــودی ایــن بانــوی گرامــی اســل م موضوعــی اســت کــه بایــد بیشــتر مدنظــر قــرار
گیـرد، تاکنـون بـه نقـل سـیره، اخل قیـات و رفتـار حضـرت آن هـم بـر اسـاس منابـع تاریخـی و
حدیثـی اکتفـا شـده اسـت. امـا توجـه بـه بعـد تربیتـی حضـرت زینـب در کار تربیتـی فرزنـدان
از منظـر معرفتـی، موضوعـی اسـت کـه بایـد بیشـتر بـه آن بهـا داده شـود، در ایـن مختصـر بـا
نگاهـی نـو و پویـا بـه رفتارهـای تربیتـی آن بانـو بزرگـوار در راسـتای الگـو سـازی بـرای جامعـه
امروزی به ویژه دختران و زنان پرداخته شده است
خلاصه ماشینی:
مطالعـه چهـره قرآنـي حضـرت زینب (علیها سلام) ضمـن ايـن کـه معرفـت و ايمـان انسـان را نسـبت بـه ايـن بانـوي مکـرم اسـلام افزايـش مي دهد، باعـث يادگيـري مهارت هـاي اخلاقـي و تربيتـي در خانـواده و اجتمـاع مي شـود؛ بررسـي ابعـاد مختلــف وجــودي ايــن بانــوي گرامــي اســلام موضوعــي اســت کــه بايــد بيشــتر مدنظــر قــرار گيـرد، تاکنـون بـه نقـل سـيره ، اخلاقيـات و رفتـار حضـرت آن هـم بـر اسـاس منابـع تاريخـي و حديثـي اکتف ـا شـده اسـت .
« خاصيــت آگاهـي و بصيـرت ايـن اسـت کـه آدمـي عالـم هسـتي را بـه گونـه اي متف ـاوت از ديگـران ادارک کنـد کـه ايـن »ادارک قلبـي « ثمـره ي بصيـرت اسـت روش بصيـرت در رويکـرد تربيتـي حضـرت زینب (علیها سلام) کامــلا مشــهود اســت چــرا کــه در واقعــه ي نهضــت کربــلا بــا يــک ثبــات و تعــادل روحـي ظاهـر شـد و نوعـي آسـيب پذيري در مقابـل حـوادث و عوامـل تهديدکننـده در او ايجـاد شــد و هميــن امــر باعــث صلابــت نف ــس و اســتواري اراده ي ايشــان گرديــد.
حضــرت زینب (علیها سلام)، معلـم و مربـي اسـت کـه چـون رابطـه عاشـقانه خـود را بـا خـدا بسـيار مسـتحکم مـي مـي ديـد، در شــرايط مختلــف ، دو مســئله مــورد توجــه وي قــرار مــي گرفــت : يکــي ايــن کــه نســبت بــه متربيـان و متعلمـان ، بـه عنـوان بنـدگان خـدا، احسـاس مسـئوليت مـي کـرد و جهـل و نادانـي آنهـا دغدغـه او شـده بـود و خـود را مسـئول هدايـت آنـان مـي دانسـت .