چکیده:
یکی از اصول نقد نو هماهنگی است. منتقدین این مکتب بر این باورند که
در هر اثر هنری عواملی وجود دارند که با نظم و هماهنگی در میان آنها اثر
هنری خلق میشود.
در این جستار آدبی مهمترین عناصر هماهنگی در غزل علی ای همای رحمت
اثر شهریار مورد بررسی قرار گرفت و مهمترین عناصر هماهنگی دراین شعر
شناخته شدند و بر اساس نظریه نقد نو مورد مطالعه قرار گرفتند و نقش آنها
در ایجاد هماهنگی در این غزل نشان داده شد. از آنجا که در نقد نو تلاش
بر این است که ارتباط میان شکل و معنا مورد تحقیق واقع شود ؛نقش عناصر
وحدت بخش در ساختار معنایی شعر بررسی و ارزیاپی شد.
خلاصه ماشینی:
براساس نظر اين دسته از منتقدان «مهمترين عامل حفظ وحدت در يک اثر ادبي را مي توان هماهنگي دانست »، (هوف ١٣٨١: ٣٠) هماهنگي در لحن و محتوا و شــکل و موســيقي مي تواند يک اثر هنري را از وحدتــي ارگانيک و اندام وار بر خوردار ســازد«ايده وحدت اندام وار براي نخســتين بار توسط ارسطو در کتاب فن شعر مورد بررسي قرار گرفته است بنابر نظر ارســطو يک اثر هنري بايد داراي نوعي کليت باشــد و اين کليت در صورتي در يک اثر هنري مشــهود اســت که آن اثــر داراي ابتدا و انتها باشــد علاوه بر اين يکي از معيارهاي اثر هنري خوب اين اســت که داراي شــکلي اندام وار باشد و هيچ جزئي از آن با اجزاي ديگر بي ارتباط نباشد» ، (مقدادي ، ١٣٧٨: ٦٠٠) بانبراين تانسـب و هامهنيگ در هه م تار و پود اثر تدينه ميشــود و از تک تک اجزاي اثر يک کل واحد مي سازد، هنگامي که عناصر تشکيل دهنده اثر ادبي گرد هم مي آيند شــکلي اندام وار از خود نشان ميدهند که اين شکل وحدت هنري اثر اســت «هر متن ادبي چيزي را آشکار مي کند خواهد کرد که مي توان آن را همان شکل اندام وار يا انسجام و وحدت هنري در يک اثر دانست »، (گرين و ديگران :١٣٨٨: ٢٢٧) در هماهنگي شــکل و محتوا قابل بررسي است در بحث شکل مي توان به هماهنگي رديف و موسيقي و سازه هاي زيبايي شناختي اشاره کرد و در مورد 189 محتوا مي توان به هماهنگي لحن با محتوا و هماهنگي ميان عنصر انديشگي در توالي ابيات اشاره کرد.