چکیده:
در تمدن های پیش از تاریخ و پیش از اسلام در ایران، بشر برای بیان نیازها و اعتقادات خود از ساخت پیکره و شمایل نگاری بهره برده است. این آثارِ باقی مانده نشان از نگرش، فرهنگ، پوشش، مذهب و پیشرفت در حیات اعصار گذشته در ایران باستان هستند. این پیکرک ها شامل حیوانات، انسان ها و حتی مجسمه های اساطیری و مذهبی بودهاند که در هر دوره ای باتوجه به دانش روز آن عصر با مواد و مصالح و شیوه های خاص خود تولید شدهاند. هر کدام از این آثار مصرف و کاربرد ویژه خود را با توجه به نیاز بشر در همان دوران را می داشتند و تغییرات در نگرش، مذهب، عقیده و زندگی روزمره آن زمان باعث میشد پیکرک ها با پوشش، آرایش، تزئینات، اغراق ها و تأکیدات متفاوت ساخته شوند. کتاب تندیس گری و شمایل نگاری در ایران پیش از اسلام ترجمهای از دو مقالهی اورلی دیمز پژوهشگر و باستانشناس بلژیکی است که توسط علیاکبر وحدتی در سال 1388 ترجمه و نشر ماهی آن را چاپ و منتشر شده است. هرچند کتاب مذکور اطلاعات بسیار مفید و ارزشمندی را در اختیار پژوهشگران و باستان شناسان قرار میدهد، اما همانند هر اثر مکتوب علمی دیگر کاستیهایی را شامل میشود لذا مترجم کتاب میتواند در صورت صلاحدید پیشنهاد ها و تغییراتی که در متن به آن اشاره میشود را مورد توجه قراردهد.
In the prehistoric and pre-Islamic civilizations of Iran, human beings have used sculpture and iconography to express their needs and beliefs. These works show the attitude, culture, cover, religion, and progress in the life of the past in ancient Iran. These figurines included animals, humans, and even mythological and religious sculptures that were produced in each period according to the knowledge of the day with their own materials and methods. Each of these works had its own consumption and special application according to human needs at the same time and the changes in attitude, religion, beliefs, and daily life of the time made the figurines with different coverings, arrangements, decorations, exaggerations, and accents. The Iconography of pre-Islamic woman in Iran is a translation of two articles by Aurelie Daems, a Belgian researcher and archaeologist, published by Ali Akbar Vahdati in 2009. However, this book provides very useful and valuable information to researchers and archaeologists, but like any other scientific work, it has its drawbacks.
خلاصه ماشینی:
پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ماهنامة علمي (مقالۀ علمي ـ پژوهشي)، سال 21، شمارة 8، آبان 1400، 213 - 225 نقدی بر کتاب تندیسگری و شمایلنگاری در ایران پیش از اسلام علیرضا طاهری 1 سمیرا نصر اصفهانی 2 چكيده در تمدنهای پیش از تاریخ و پیش از اسلام در ایران، بشر برای بیان نیازها و اعتقادات خود از ساخت پیکره و شمایلنگاری بهره برده است.
از امتیازات این کتاب جدولی است که بعد از کتابشناسی بخش دوم، براساس پیکرکهای پیداشده در مناطق باستانی پیش از تاریخ ایران، بهصورت خلاصه طراحی شده است و شامل ستونهایی چون نام محوطه، دوره، نوع پیکرک، تعداد شناختهشده، جنسیت، نقطۀ شکستگی، پرداخت سطح، یافت یا محل دفن، و کارکرد تقسیمبندی شده است که به مطالب خود بخش اشاره دارد و در نگاه کلی به خواننده کمک زیادی میکند و یک آمار کلی در اختیار پژوهشگر قرار میدهد.
باتوجهبه جایگاه و نقش زن در تاریخ باستانی ایران، میتوان کتاب تندیسگری و شمایلنگاری در ایران پیش از اسلام را منبعی مفید برای رشتۀ باستانشناسی و پژوهشگران هنر و میانرشتهای دانست، اما باید به این نکته هم اشاره کرد که این کتاب شامل ترجمۀ دو مقاله از اورلی دیمز است و بیشترین تمرکز و تأکید را بر پیکرکهای زنان در تاریخ ایران باستان دارد.
2050 Critique of Settlement Pattern Analysisin Iranian Archaeological Texts Rahmat Abbasnejad Seresti 1 , Saeid Babamir Satehi 2 Narjes Heydari 3 Abstract The settlement Archeology is a common method of analysis that uses scientific methods to study three important components, including individual structures, social settlement, and regional settlement.