چکیده:
مواجهه با استرس با شدت و زمان های مختلف، تاثیرات متفاوتی ایجاد میکند. هدف
پژوهش حاضر تعیین چگونگی تاثیر استرس حاد بر یادگیری در دو جنس نر و ماده
موش های سوری نژاد NMRI ( 25-20 گرم)در مدل یادگیری احترازی غیرفعال است.
در این مطالعه تجربی، 64 سر موش نر و ماده به صورت مجزا، بطور تصادفی در گروههای
8 تایی شامل گروه کنترل و گروههای استرس حاد قرار گرفتند. در تمام گروهها معیار
میزان حافظه، زمان تاخیر ورود حیوان به محفظه تاریک دستگاه تست بود. جهت تجزیه
وتحلیل دادهها از آزمون واریانس، t همبسته و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج
نشان داد که 30 دقیقه محدودیت حرکتی در استرس حاد، بلافاصله قبل از آموزش
آزمون یادگیری، سبب افزایش معنادار عملکرد یادگیری میشود( 01 / 0 > P ). با افزودن
غوطه وری موشها در آب سرد به استرس محدودیتی، استرس تشدید و یادگیری دچار
اختلال ( 001 / 0 > P ) شد. یافته های تحقیق حاضر نشان داد که استرس بسته به میزان و
زمان وقوع، نقش مهمی در تعدیل فازهای مختلف یادگیری اطلاعات تازه آموخته دارد.
خلاصه ماشینی:
4 Gomez J 5 Chu X 6Trainor B.
1 latency to cross )رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: مقايسه ميزان يادگيري در دو جنس نر و ماده در گروه هاي کنترل در مدل يادگيري احترازي براي بررسي تاثير استرس حاد بر يادگيري، از روش القاي ٣٠ دقيقه محدوديت بيحرکتي استفاده شد.
)رجوع شود به تصویر صفحه) )رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٣: مقايسه تغييرات يادگيري در موش هاي کوچک آزمايشگاهي نر بر اثر استرس حاد اعمال شده ٦٠ دقيقه قبل و بلافاصله قبل از مرحله آموزش در مقايسه با کنترل ** نشاندهندة ٠/٠١ >P تعداد نمونه ها در هر گروه ٨ است .
E. M است )رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٤: : مقايسه يادگيري موش هاي کوچک آزمايشگاهي ماده بر اثر استرس حاد اعمال شده بلافاصله قبل با بعد از مرحله آموزش با کنترل تعداد نمونه ها در هر گروه ٨ است .
E. M است همچنين در آزمايش ها نشان داده شد، اگر استرس وارده تشديد شود و علاوه بر محدوديت حرکتي ٣٠ دقيقه ، براي مدت ده ثانيه قبل از شروع مرحله آموزش ، غوطه وري در آب ٤ درجه داشته باشند، يادگيري در نمونه هاي ماده و نر(٠/٠٠٠١ >P) کاهش مي يابد (شکل هاي ٥ و ٦).
)رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٦: مقايسه يادگيري موش هاي کوچک آزمايشگاهي نر بر اثر استرس حاد اعمال شده بلافاصله قبل از مرحله آموزش در گروه استرس بيحرکتي وگروه بيحرکتي همراه با غوطه وري در آب در مقايسه با کنترل تعداد نمونهها در هر گروه ٨ سر است .