چکیده:
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی بلوغ عاطفی بر اساس الگوهای فرزندپروری و حمایت اجتماعی
ادراک شده در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری انجام شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی
بود. جامعه آماری دربرگیرنده تمام دانش آموزان دارای اختلال یادگیری بود که در مقطع دوره
دوم متوسطه در حال تحصیل بودند و نمونه پژوهش تعداد 175 نفر بود که به روش نمونه
گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس بلوغ عاطفی(EMS)پرسشنامه شیوه
های فرزندپروری بامریند و پرسشنامه ی حمایت اجتماعی ادراک شده چند بعدی(MSPSS)
بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار 20 spss و در سطح استنباطی با آزمون
های ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل رگرسیون چند گانه به آزمون فرضیه های
پژوهش پرداخته شد. نتایج نشان داد شیوه های فرزندپروری در کل 17 درصد از واریانس نمرات
بلوغ عاطفی را تبیین می کند. بعد اقتدار منطقی به صورت منفی و معناداری قادر به پیش بینی
بلوغ عاطفی می باشد. همچنین حمایت اجتماعی 17 درصد از واریانس نمرات بلوغ عاطفی را
تبیین کرده و هر دو بعد حمایت خانواده و حمایت دوستان به صورت منفی و معنادار قادر به
پیش بینی بلوغ عاطفی می باشد
خلاصه ماشینی:
همچنين بهمني(١٣٨٧) در پژوهش خود نشان داد که نمرات والدين در شيوه هاي فرزندپروري مقتدرانه بين دو گروه کودکان عادي و نارسانويس متفاوت است و والدين دانش آموزان عادي نمره ي بيشتري در اين شيوه بدست آورده اند.
بر اين اساس پژوهش حاضر با هدف پيش بيني بلوغ عاطفي بر اساس الگوهاي فرزندپروري و حمايت اجتماعي 3- Wanga 4- Wilson 5- perceived Social Support 6Bandora 7 -Langeland 8 -Landman-Peters 9-Cornman ادراک شده در دانش آموزان داراي اختلال يادگيري انجام مي شود که جهت تحقق اين هدف فرضيه زير را مورد آزمون قرار مي دهد: الگوهاي فرزندپروري و حمايت اجتماعي ادراک شده پيش بيني کننده ي بلوغ عاطفي در دانش آموزان داراي اختلال يادگيري مي باشند.
از اين رو با توجه به اهميتي که دوران بلوغ به خصوص بلوغ عاطفي در نوجوانان دارد و همچنين نقش و جايگاه خانواده در رشد و پرورش بلوغ عاطفي نوجوانان ، و اهميت حمايت اجتماعي ادراک شده ، اين پژوهش نيز با هدف پيش بيني بلوغ عاطفي بر اساس الگوهاي فرزندپروري و حمايت اجتماعي ادراک شده در دانش آموزان داراي اختلال يادگيري انجام گرفته است .
15 -Langeland 16- Boon 17-Etzion 18 -Landman-Peters 19-Cornman 20- Chang, Schwartz, Dodye, & Mcbride 21 -Katanin 22 -Dekovich & Janssens 23- Baumrind 24 -Rey 25 -Grolnick & Ryan تجزيه و تحليل توصيفي داده ها: داده هاي خام بعد از جمع آوري با نرم افزار spss در دو سطح توصيفي و تبييني مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت .